Walter van Sloten
Walter van Sloten Klassiekers 23 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

Covermodel: Mitsubishi 3000 GT, Technologisch visitekaartje

In elk nummer van Autovisie blikken we terug op onze historie, en kijken we naar modellen die in het verleden op onze cover stonden. Deze keer het verhaal van Mitsubishi 3000 GT die als covermodel ons magazine sierde in 1992.

Momenteel hangt de vlag er anders bij, maar dertig jaar geleden klotste in Japan het geld tegen de plinten. In dat kortdurende gouden tijdperk trekken de lokale auto­fabrikanten alles uit de kast om te demonstreren waartoe ze in staat zijn. Dat heeft ons briljante klas­siekers opgeleverd als de Honda NSX en Nissan Skyline GT­R R32.

Briljante klassiekers

Ook Mitsubishi mengt zich met zijn 3000 GT (GTO op de thuismarkt) in die technologische wedloop. De imposante opvolger van de Starion is gebaseerd op het van oorsprong voorwielaangedreven platform van de Mitsubishi Diamante, een sedan die bij ons bekendstaat als Sigma.

Mitsubishi 3000 GT, covermodel
(Afbeelding: Autovisie Magazine)

Dat betekent dat de motor dwars voorin ligt, niet direct het ideale uitgangs­punt voor een sportwagen. Maar de 3000 GT wordt  volgeladen met werkelijk alle technische lekkernijen die op dat moment in de keuken liggen. Dankzij vierwielaandrijving en ­besturing, een adaptief onderstel, sperdifferentieel én actieve spoilers voor en achter heeft de 3000 GT een fantastische wegligging. Pas op de limiet treedt er wat onderstuur op.

Wel komt de Mitsubishi 3000 GT door alle techniek vrij afstandelijk over. Wij krijgen de 3000 GT pas twee jaar na de Japanse introductie. Aan ‘onze’ uitvoering worden licht aangepast om langdurig hoge snelheden op de Autobahn aan te kunnen.

Aandrijflijn Mitsubishi 3000 GT

Onder de kap ligt altijd een 286 pk sterke 3.0 V6 met 24 klep­pen en twee turbo’s. Op andere markten zijn ook minder geavanceer­de versies met enkel voorwielaan­drijving leverbaar. De  Amerikanen krijgen daarnaast de beschikking over het tweelingmodel Dodge Stealth, technisch vrijwel identiek, maar iets anders gestileerd en gebouwd in dezelfde Japanse fabriek.

Ontelbare technische aanpassingen volgen, maar de meest opvallende is de facelift van 1994, herkenbaar aan een gladdere motorkap en het verdwijnen van de klapkoplampen. Ook verschijnt dat jaar de in samen­werking met ASC ontwikkelde Spyder met inklapbare hardtop. In 1999 wordt de neus nogmaals her­tekend en lijkt dan verdacht veel op die van de Stealth, die al in 1996 is verdwenen. Deze laatste versie wordt niet meer geleverd op de Europese markt. Uiteindelijk wordt de gehele productie gestaakt in 2000.

Mitsubishi 3000 GT met luxe interieur

Vanbinnen is de 3000 GT verre van spartaans, met uitgebreide verstelmogelijkheden voor stoelen en automatische airco. Onder: de Dodge Stealth (links) heeft een eigen gezicht. Onder de bulten op de motorkap zitten regelunits voor de elektronische schokdemping

Aanbod en prijzen

De Mitsubishi 3000 GT is bij ons altijd een witte raaf geweest. Dat zal iets te maken hebben gehad met de hoge prijs. De klant gaf zijn geld blijkbaar liever uit bij de Duitse concurrentie. Ten onrechte, de Mits is een fijne, snelle en betrouwbare reisgenoot. In Nederland is het aanbod beperkt tot twee auto’s, waaronder een US-import met de allerlaatste facelift. Over de grens is meer keus, waaronder veel (JDM) import en getuned spul. De prijzen lopen uiteen van 10.000 tot 50.000 euro, de laatste is dan wel in absolute concours-staat. De toch al zeldzame Spyder is op het Europese vasteland onvindbaar.

Mitsubishi 3000 GT, covermodel
(Afbeelding: Mitsubishi)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.