Van onberispelijke reputatie: de Mercedes-Benz W114/115
In elk nummer van Autovisie Magazine duiken we in onze covergeschiedenis en lichten we een model uit dat jaren terug in de spotlights stond. Ditmaal is het de Mercedes-Benz W114/115.
Voor velen is de Strich 8’ de archetypische Mercedes-Benz. De term /8 wordt korte tijd achter de typeaanduiding gebruikt en staat voor het jaar 1968 waarin de onverwoestbare en zeer succesvolle W114/115-generatie wordt geïntroduceerd. Met de opvolger van de ‘Heckflosse’ (heerlijk, die Duitse bijnamen) neemt Mercedes afscheid van de pendel-assen en past voor het eerst een geheel nieuw onderstel toe. Dat onderstel dient nog tot diep in de jaren tachtig.
Dubbele voorbumper
Voor het ontwerp is designchef Paul Bracq verantwoordelijk, die de drie jaar eerder verschenen W108/109 S-Klasse als uitgangspunt neemt, maar alles net wat vierkanter vormgeeft. De uiterlijke verschillen tussen de W114 (zescilinders) en de W115 (viercilinders en diesels) zijn te klein, de zescilinders zijn herkenbaar aan een dubbele voorbumper en een om de hoeken doorgetrokken achter-bumper.
Van de W114 verschijnt in 1969 een fraaie hardtop-coupé zonder B-stijlen. Diverse Duitse carrosserie-bouwers komen met verlengde en stationcar-versies, ook is het een geliefde basis voor ombouw tot ambulance en rouwauto. In Argentinië bouwt men zelfs kortstondig een pick-up. In 1973 krijgt het model zijn enige facelift die meteen te herkennen is aan de geribbelde achterlichten, maar als je goed kijkt ook aan een bredere en lagere grille, nieuwe spiegels en ontbrekende tochtruitjes in de voorportieren.
Griekse taxichauffeur
Vanaf 1974 krijgt de /8 (die dan allang niet meer die naam draagt, behalve in de volksmond) beschikking over de nieuwe 3,0-liter vijfcilinder diesel. Zoals eerder genoemd geldt de /8 als niet kapot te krijgen. Een Griekse taxichauffeur heeft zijn 240D met een ongelofelijke 4,6 miljoen kilometer op de klok aan het Mercedes-museum geschonken, een van de redenen waarom middenklasse-Mercedessen bijna synoniem zijn voor taxi. En na een lang leven op onze strakke wegen zijn veel /8’s naar Afrika en het Midden-Oosten ver-scheept, waar ze bijzonder populair bleken om hun kwaliteiten op slecht wegdek.
De totale productie wordt geraamd op ruim 1,9 miljoen stuks, waarvan ongeveer 67.000 coupés. Opvolger W123 neemt in 1976 alle goede eigenschappen van de 114/115 over, maar dan in een moderner jasje en met nóg meer succes dan de /8.
Aanbod en prijzen
Vanwege de grote productieaantallen en hoge kwaliteit is het niet verbazend dat er zoveel /8’s zijn overgebleven. Ondanks dat de meeste tot de draad zijn opgereden, is er nog steeds ruim voldoende aanbod aanwezig in ons land. De prijzen vallen mee. Vermoeide auto’s vind je vanaf een mille of vier, een goede viercilinder komt vanaf 10.000 euro in beeld. Zeer mooie exemplaren, zescilinders en coupés gaan voor meer dan 15.000 euro weg, met uitschieters tot zelfs 25.000 euro. Specialisten zijn er genoeg, maar let op, een /8 gaat wel lang mee, maar kan uiteindelijk ook stevig roesten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je na 2028 geen 40 jaar oude oldtimer moet kopen
-
Deze eerste generatie Ford Mustang koop je voor minder dan 15.000 euro
-
Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
-
Dit voertuig heeft drie keer zoveel cilinders als een Bugatti Chiron!
-
Zonder deze Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R niet bestaan
-
Deze Mercedes SL is onderhuids een Pagani Zonda
-
Fan van The Crown? Dan móét je deze Jaguar XJ-CS kopen!
-
Deze 5 legendarische auto’s zijn vanaf maandag wegenbelastingvrij
-
Voor 22.000 euro kun jij in de auto van Donald Duck rijden
-
De eerste eigenaar van deze Porsche 911 RSR verdient hem niet
-
Waarom wij een traantje laten voor deze Ferrari Enzo en Maserati MC12
-
Waarom je voor dit Lamborghini Countach-wrak 1,8 miljoen euro betaalt