Walter van Sloten
Walter van Sloten Klassiekers 23 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

De Maserati Barchetta was onder een ongelukkig gesternte geboren

In elk nummer van Autovisie kijken we terug naar onze covergeschiedenis. Ditmaal naar die van nummer 2 in 1992, met de Maserati Barchetta.

Exact dertig jaar geleden verrast Maserati ons met de tweezits Barchetta. Aanvankelijk is het plan dertig stuks van deze racer voor een modelspecifieke raceserie te bouwen, terwijl de ontwikkeling van een straatversie niet wordt uitgesloten.

Ferrari Mythos

Er is veel kritiek op het ontwerp (van het relatief onbekende Synthesis Design), de Barchetta krijgt het verwijt een rip-off te zijn van de twee jaar eerder verschenen Ferrari Mythos. Er zijn inderdaad visuele overeenkomsten, zoals de spitse neus en het vierkante achterdek, maar die zijn ook een gevolg van het middenmotor-concept zonder voorruit.

Ook de manier waarop de voorspatborden overvloeien in de flanken vertoont enige gelijkenis met genoemd voorbeeld. De uit kunststof en koolstofvezel vervaardigde carrosserie bestaat uit drie delen: een geheel te verwijderen neus, een dito staartstuk en het passagiersgedeelte dat aan een stevig ruggengraatchassis is gemonteerd. Hieraan hangen ook de subframes voor motor en wielophanging.

Proefrit: Maserati Biturbo (1984)

2,46 kilogram per paardenkracht

Geen kwaad woord over de spectaculaire specificaties. De van de Biturbo bekende tweeliter zescilinder krijgt een flinke oppepper en spuugt er in race-specificatie 315 pk uit, op de baan gebracht via een zestraps transaxle met rechte vertandingen. Aangezien het opgegeven gewicht 775 kilo bedraagt (oftewel 2,46 kg per pk), kun je wel inschatten dat het prestatiepotentieel bovengemiddeld is.

Alle ambities ten spijt komt de Grantrofeo Barchetta niet echt van de grond. In het eerste jaar worden slechts zes races verreden, het jaar erna tien, en daar zal het ook bij blijven. In juli ’93 doet het circus Nederland aan tijdens Italia a Zandvoort, waar gastcoureur Jan Lammers de race wint.

Inmiddels is de financiële zeepbel voor exotische sport-wagens uiteengespat en dat maakt de business case voor een Barchetta Stradale lastig. Toch wordt die versie achter de schermen doorontwikkeld. Autovisie mag er in 1996 mee rijden en gelukkig is de rudimentaire rijbeleving ondanks de toevoeging van een katalysator en extra veiligheidsvoorzieningen behouden. Helaas maken nieuwe homologatie-eisen een eind aan het feest. Wel worden een paar voormalige cupauto’s omgebouwd voor straatgebruik, en De Tomaso zal de Barchetta als basis gebruiken voor zijn Guarà.

Aanbod en prijzen

Met zeventien geproduceerde Barchetta’s is het aanbod natuurlijk minimaal. De meeste exemplaren resideren veilig in collecties. In 2018 verscheen voor het laatst een Barchetta op een veiling van RM Sotheby’s. Deze voor straatgebruik omgebouwde auto haalde de ‘estimate’ van 250.000 pond niet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.