Autovisie
Autovisie Extra 5 jul 2020

Koopwijzer: occasion Volvo V70 III (2007-2016)

De Volvo V70 III is een comfortabele gezinsauto met tijdloze vormgeving en hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen. Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands exemplaar?

Volvo staat van oudsher bekend als fabrikant van praktische en vierkante stationwagons. Terwijl steeds meer automerken uitwijken naar lifestylecombi’s met een schuine achterkant en minder kubieke meters laadruimte, heeft de derde generatie V70 (2007-2016) een klassieke rechte achterkant en een praktische vierkante laadruimte. Dankzij twee facelifts en de toevoeging van nieuwe motoren, opties en veiligheidsvoorzieningen kan de grote Volvo prima meekomen met de concurrentie van z’n tijd. Ook gebruikt is het een aantrekkelijke keuze, want door de populariteit van kleine en lichte auto’s zijn de vraagprijzen erg scherp in verhouding tot wat je krijgt. Inmiddels is de V70 definitief verleden tijd. Na de derde generatie werd de geliefde stationwagon opgevolgd door de V60 en V90.

Carrosserie

Ten opzichte van de vorige generatie groeit de V70 III in alle richtingen. Een pluspunt is de toegenomen torsiestijfheid waardoor de grote Volvo bij oplopende leeftijd en kilometerstand aanzienlijk minder rammel- en kraakgeluiden voortbrengt dan zijn voorganger. De bagageruimte is hoog en breed en de beladingsmogelijkheden zijn uitgebreid dankzij een in drie delen neerklapbare achterbank en een neerklapbare bijrijdersstoel (optie). Er is veel aandacht voor passieve en actieve veiligheidssystemen en de V70 biedt ook maximale bescherming als je niet precies volgens de EuroNCAP-normen crasht. Vanaf de introductie staan hulpmiddelen als BLIS, Lane Departure Warning en Adaptive Cruise Control in de prijslijst, later verschijnt het City Safety-systeem en de nieuwste modellen zijn leverbaar met Collision Warning inclusief automatische remfunctie, voetganger- en fietserherkenning en fileassistent.

Volvo V70

Motor

Aanvankelijk is er keuze uit een 2.0/2.0F viercilinder (145 pk), een 2.5T/2.5FT vijfcilinder (200-231 pk), een 3.2 zes-in-lijn (238-243 pk) en een 3.0 T6 AWD (285-304 pk), aangevuld met een 2.0D viercilinder (136 pk), een 2.4D (163 pk) en een D5 (185-205 pk). Vanaf 2009 verschuift de nadruk naar kleinere en op papier zuinigere viercilinders, zoals de 1.6T/1.6FT (180 pk), de 2.0T (203-240 pk) en de 1.6D (109-115 pk). Op het dieselfront verschijnen een kleinere 2.0 vijfcilinder (163 pk) en een sterkere biturbo D5 (215 pk), maar ook hier maken de vijfcilinders steeds vaker plaats voor viercilinders. De facelift van 2013 brengt twee nieuwe viercilinder motoren: de 2.0 T5 (245 pk) en de 2.0 D4 (181 pk). Controlepunten bij aankoop zijn inwendige motorvervuiling (direct ingespoten benzinemotoren en diesels), verstopte EGR-kleppen/roetfilters en turboslijtage bij de biturbo D5.

Transmissie

Aanvankelijk wordt de V70 aangeboden met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en een optionele Geartronic-zestrapsautomaat. Later verschijnt een Powershift-automaat met dubbele koppeling en zes of acht versnellingen. Controleer of de automaten soepel schakelen en of de olie tijdig is ververst, want oude olie vergroot de kans op slijtage. Voorwielaandrijving is standaard en sommige uitvoeringen zijn tegen meerprijs verkocht met een AWD-systeem met Haldex-koppeling. Door het hogere brandstofverbruik en een reële kans op dure reparaties zijn de AWD-versies tweedehands geen aanrader. Tip voor wie een XC70 zoekt, maar huiverig is voor vierwielaandrijving: vanaf 2010 is dit model ook verkocht met dieselmotor en alleen voorwielaandrijving (FWD).

Volvo V70

Onderstel

De V70 III staat op het Ford EUCD-platform en heeft rondom onafhankelijke wielophanging. De rijeigenschappen zijn comfortabel en goedmoedig, maar de besturing heeft weinig gevoel. Ook met het optionele sportonderstel blijft de V70 een gemoedelijke auto, zelfs in combinatie met grote wielmaten. Voor maximaal comfort is de XC70 met zijn zes centimeter langere veerwegen de beste keuze.

Volvo V70

Interieur

Het interieur is een prettige plek om veel tijd in door te brengen. Terugkerende Volvo-elementen zijn voortreffelijke stoelen, rustgevende Scandinavische vormgeving, en verschillende kleurthema’s waaronder zwart, beige en rood leer en sierlijsten van hout of aluminium. Vanaf modeljaar 2012 heeft de V70 het nieuwe Sensus-multimediasysteem met 5- of 7-inch beeldscherm aan boord en 2013 brengt een nieuw adaptief tft-instrumentarium en Sensus Connect. Controleer of de airconditioning ijskoude lucht blaast, want de condensor is gevoelig voor steenslag en een nieuwe kost inclusief montage al gauw 500 euro. Het loopwerk van het oude RTI-systeem kan versneld slijten door het gebruik van onzorgvuldig gebrande (niet-originele) dvd’s.

Volvo V70

Welke moet ik hebben?

Hoewel de nieuwe viercilinders prima presteren, geven veel verstokte Volvo-rijders de voorkeur aan de vijfcilinder benzine- en dieselmotoren. Ook de 3.2 en 3.0 T6 zijn een traktatie voor het gehoor. Naast de uitvoeringen Base, Kinetic, Momentum en Summum zijn door de jaren heen verschillende actiemodellen verkocht (Limited Edition, Nordic, Ocean Race, R-Edition) die ook gebruikt de moeite van het zoeken waard zijn. Zaken zoals parkeersensoren, leer en High Performance Audio zijn bijna verplichte kost en verhogen het rijplezier aanzienlijk. Het RTI-navigatiesysteem met uitschuifscherm is traag en omslachtig; het nieuwe Sensus-systeem werkt beter maar niet iedereen waardeert de nogal plompe vogelhuisjesvormgeving van het dashboard.

Volvo V70

Moet dit hem worden?

Met zijn tijdloze vormgeving, comfortabele karakter en sympathieke uitstraling onderscheidt de Volvo V70 zich duidelijk van de concurrentie. Een messcherpe stuurmansauto is het beslist niet en het rustgevende onderstel is voor veel mensen een extra reden om voor de Zweed te kiezen. Toch zijn er ook Volvo-rijders die de voorkeur geven aan de handzamere afmetingen van het vorige model. Dat is duidelijk zichtbaar in de occasionprijzen, want uitloopmodellen van de V70N (2000-2007) worden aangeboden voor vergelijkbare bedragen als een vroege V70 III. Toch is upgraden naar de derde generatie de moeite waard, want op het gebied van afwerking, kwaliteitsbeleving en (veiligheids)uitrusting is het een grote stap vooruit.

Volvo V70

Tijdlijn

2007 – introductie Volvo V70 III
2009 – 1.6 DRIVe, 2.0T
2010 – 2.0 D3, 1.6T, nieuwe grille/stuurwiel
2011 – facelift, introductie Sensus
2013 – facelift, Sensus Connect, nieuwe T5 en D4

Onderdeelprijzen

Remschijven voor, per set € 168,75
Remblokken voor, per set € 87,43
Condensor incl. droger (airco)  € 232,32
Koppeling incl. drukgroep € 292,52
Distributieriem incl. spanrollen € 142,90
Michelin Primacy 3 215/55 R16 € 121,12

Prijzen gelden voor een Volvo V70 2.5T van 2009 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 1 jaar.

Volvo V70

Denk ook eens aan een…

Skoda Superb (2009-2015)
De no-nonsense pakezel uit Tsjechië is onverslaanbaar als het gaat om maximale been- en laadruimte voor een verhoudingsgewijs bescheiden prijs. De specificaties variëren van eenvoudig tot premiumwaardig en de aandrijftechniek is helemaal bij de tijd. Zeer waardevast; gefacelift in 2013. 12.000-35.000 euro.

Ford Mondeo (2007-2013)
De Ford Mondeo trakteert op premium rijplezier, maar zonder een premium prijskaartje. Technisch is het model nauw verwant aan de V70, maar opvallend genoeg is de beenruimte een stuk rianter dan die van zijn Zweedse neef. Gebruikt veel keuze en messcherpe prijzen. 6500-35.000 euro.