Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 17 nov 2019

Koopwijzer: occasion Peugeot 208 (2012-2019)

De Peugeot 208 is een geslaagde herinterpretatie van de 206 en 205. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Peugeot 208

Met de Peugeot 207 legt het merk veel nadruk op kwaliteit – ten kosten van de vrolijke speelsheid van voorgangers 206 en 205. Gelukkig komt het merk met de leeuw op tijd tot inkeer: opvolger 208 keert terug naar oude merkwaarden en verbindt elegante vormgeving met speelse rijeigenschappen en moderne techniek.

Exterieur

Na de gemengde reacties op de 207 doet Peugeot doelbewust een stapje terug met de 208. Het nieuwe model is compacter en lichter dan zijn voorganger. Ook de vormgeving is zwieriger. In het ontwerp van de drie- en vijfdeurs hatchback zijn beeldelementen van de 205 en 206 vermengd met nieuwe details zoals een ‘zwevende’ grille, spitse koplampen (met normale proporties …), een scherpe taillelijn en boemerangvormige achterlichten. Duurdere uitvoeringen onderscheiden zich met extra chroom terwijl de optielijst privacy glass, constrastkleuren en diverse stickerpakketten vermeldt. De langverwachte GTI (2013) heeft een 3D-grille, discrete diffusors en trapeziumvormige uitlaatpijpen. De facelift-208 van 2015 heeft nieuwe bumpers, donkere koplampen en nieuwe led-achterlichten en is ook leverbaar als sportief aangeklede GT-Line.

Interieur

Het grootste nieuws aan de binnenkant is het nieuwe i–Cockpit dashboard. De opstelling, met een hooggeplaatst instrumentarium en een laaggeplaatst klein stuur, kent fanatieke voor- en tegenstanders. De binnenruimte is klasseconform, het meubilair comfortabel, en meeste uitvoeringen zijn uitgerust met een tabletachtig 7-inch touchscreen met daaronder vaste toetsen voor de temperatuurregeling. Fabrieksopties zijn climate control, Bluetooth met audio streaming, Connect Nav-navigatie, 3G-internet, JBL audio, een panoramadak met led-sfeerverlichting en een actieve parkeerassistent. Naast stof en kunstleer/alcantara is leren bekleding beschikbaar, bij de duurste uitvoeringen zelfs op het dashboard. De facelift (2015) voegt smartphone mirroring, een parkeercamera en Active City Brake toe. Met name de vroegste bouwjaren (2012/2013) kunnen last hebben van haperende elektronica en vastlopende touchscreens. Een nieuw beeldscherm is duur, dus check of alles vloeiend werkt.

Motor

Het benzine-aanbod begint met de driecilinder 1.0 VTi (68 pk) en 1.2 VTi (82 pk), gevolgd door de viercilinder 1.4 VTi (95 pk), 1.6 VTi (120 pk) en 1.6 THP turbomotor (155 pk). Het dieselgamma omvat de 1.4 HDi (68 pk) en de 1.6 HDi (92-115 pk). De 208 GTI heeft ook een 1.6 THP (200-208 pk) onder de motorkap. Vanaf 2015 verschijnen nieuwe motoren op het toneel. Dit zijn de 1.2 PureTech turbomotor (110 pk), de nieuwe 1.6 THP (165 pk) en de 1.6 BlueHDi (100-120 pk/Euro 6). In 2016 volgt de teruggetunede 1.2 PureTech met 68-72 pk; in 2018 verschijnt de 1.5 BlueHDi (100 pk/Euro 6d). Voor de 1.2 VTi is in de beginjaren een recall geweest vanwege axiaalslijtage aan de krukaslagers. De 1.4/1.6 VTi kunnen overmatig olie verbruiken. De oude 1.6 THP is vatbaar voor kettingslijtage, inwendige vervuiling en defecte bobines. De jongste THP-variant is degelijker. Bij de PureTech-motoren met oliegesmeerde distributieriem zijn tijdige oliewissels met de voorgeschreven olie essentieel voor een lange levensduur van de riem.

Transmissie

De benzinemotoren zijn verbonden met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De zesbak is voorbehouden aan de sterkste turbomotoren. De 1.6 VTi is verkocht met een viertrapsautomaat met koppelomvormer. De atmosferische 1.2 PureTech is verkocht met een gerobotiseerde vijfbak en de 1.2 PureTech turbomotor is geleverd met een EAT6-zestrapsautomaat met koppelomvormer. De diesels verlaten de fabriek met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en zijn ook afgeleverd met een gerobotiseerde versnellingsbak.

Wielophanging

PSA maakt als vanouds gebruik van een platform met onafhankelijke McPherson voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achteras. Het lagere gewicht helpt de 208 aan betere rijeigenschappen dan de uitgaande 207, en de onderstelafstemming heeft de Peugeot-typische balans tussen comfort en stuurgevoel. Topmodel 208 GTI heeft een sportonderstel, een vergroot remsysteem met rode remklauwen en directere besturing. De GTI 30th Anniversary heeft een sperdifferentieel om alle aandrijfkrachten in bedwang te houden. De wielmaten van de 208 variëren van 15-inch tot en met 17-inch.

Welke moet ik hebben?

De veelverkochte atmosferische 1.2 driecilinder volstaat voor normaal, niet-veeleisend gebruik. De sterkere VTi-viercilinders vergroten het rijplezier op buiten- en snelwegen. De 1.6 THP presteert uitstekend, maar de oudste variant is niet ongevoelig voor potentieel prijzige reparaties. Een mooi compromis is de sterkste 1.2 PureTech, die turbosouplesse verbindt met een aanstekelijk driecilinderroffeltje. De diesels voldoen allemaal – met het oog op de toekomst is de Euro 6 BlueHDi de verstandigste koop. Uitvoeringen heten Access (zes airbags, cv met ab, cruise control, elektrische ramen voor), Active (touchscreen, airco, Bluetooth), Allure (16” lmv, mistlampen, climate control) en GTI (17” lmv, sportonderstel, sportinterieur). Interessante actiemodellen zijn de Envy, de Urban Soul, de luxueuze XY en de Première.

Moet dit hem worden?

“Met deze nieuwe 208 brengt Peugeot het ‘je ne sais quoi’ terug van de 205 en 206”, stelt Autovisie na de eerste kennismaking in 2012. Als vanouds is de b-segmenter van Peugeot een speelse en functionele auto die elegante vormgeving, comfort en rijplezier met moderne technologie verenigt. De kleine leeuw keert terug naar de kernwaarden van zijn illustere voorgangers en voegt daar een aanzienlijk betere kwaliteitsbeleving aan toe. Gezonde verkoopaantallen staan garant voor een ruim occasionaanbod. De standaard (veiligheids)uitrusting van de 208 is compleet en de prijzen zijn competitief voor wat je terugkrijgt: een hatchback met plezierige rijeigenschappen en een charmante persoonlijkheid.

Peugeot 208 interieur

Tijdlijn

najaar 2011 – introductie Peugeot 208
2012 – 208 XY, 208 GTI
2014 – 208 Hybrid Air 2L studiemodel, 208 GTI 30th Anniversary
voorjaar 2015 – facelift, nieuwe PureTech- en BlueHDi-motoren
2018 – 1.5 BlueHDi, driedeurs vervalt
2019 – introductie Peugeot 208 II

Kopen

+ Waardig opvolger 205 & 206
+ Elegante vormgeving
+ Plezierige rijeigenschappen
+ Complete (veiligheids)uitrusting

Niet kopen

– Kwaliteitsmissers beginperiode
– Smaakgevoelige i-Cockpit

Punten van aandacht voor aankoop

–  Met name de vroegste bouwjaren (2012/2013) kunnen last hebben van haperende elektronica en vastlopende touchscreens. Een nieuw beeldscherm is duur, dus check of alles vloeiend werkt.
– De 1.4/1.6 VTi kunnen overmatig olie verbruiken.
– De oude 1.6 THP is vatbaar voor kettingslijtage, inwendige vervuiling en defecte bobines.
– Bij de PureTech-motoren met oliegesmeerde distributieriem zijn tijdige oliewissels met de voorgeschreven olie essentieel voor een lange levensduur van de riem.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, 53,72 per set
Remschijven voor, 105,43 per set
Distributieriem incl. spanrollen, vanaf 140,34
Nokkenasversteller (uitlaatzijde), 121,90
Michelin Primacy 4, 195/55 R16 H, per stuk vanaf 96,90

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Peugeot 208 1.2 PureTech 110 uit 2015.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 150,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 250,-

Het onderhoudsinterval (1.2 PureTech 110) is maximaal 20.000 kilometer of 1 jaar.

Beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend

Denk ook eens aan een…

Ford Fiesta (2009-2017)
Volwassen vormgeving, een moderne uitrusting en maximaal stuurplezier. De Ford Fiesta V is het multitalent van het b-segment, zeker als je voor een van de Ecoboost-versies kiest.

Citroën DS3 (2009-heden)
De Citroën DS3 deelt veel techniek met de 208 en onderscheidt zich met opvallend design, een comfortabel-dynamisch onderstel en uitgebreide personalisatiemogelijkheden.