Koopwijzer: occasion Audi A7 (2010-2017)
De Audi A7 Sportback mixt non-conformistische schoonheid met vooruitstrevende technologie. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
De elegantie van een coupé, het comfort van een limousine en het gebruiksgemak van een Avant. Audi belooft nogal wat voor de nieuwe A7 Sportback (4G) – en maakt het meeste nog waar ook.
Carrosserie
Met zijn grote singleframe grille en slanke koplampen is de nieuwe A7 direct als Audi herkenbaar. De sterk aflopende daklijn is een eerbetoon aan de allereerste Audi 100, maar roept bij sommige mensen associaties op met een hond met jeuk aan een bepaald lichaamsdeel. Dankzij de grote elektrisch bedienbare achterklep, met uitklapbare achterspoiler, is de A7 praktischer dan een sedan. De S7 en RS 7 onderscheiden zich met een S line exterieurpakket, een honingraatgrille, vier uitlaatpijpen en optionele carbon stylingdetails. Dezelfde sportieve uitstraling is tegen meerprijs leverbaar op heftig gemotoriseerde modellen. De facelift brengt nieuwe bumpers, een grotere grille, nieuwe led-koplampen met t-vormige lichtprofielen en dynamische richtingaanwijzers. Led-matrixverlichting is een optie.
Interieur
Achterpassagiers mogen lange benen hebben maar geen lang bovenlijf: de hoofdruimte op de twee- of driezits achterbank is krap. Voorin trakteert de A7 op uitgebreid verstelbare comfort- of sportstoelen, volop been- en hoofdruimte en uitgekiende ergonomie. De fabrieksopties zijn negen jaar na de introductie onverminderd indrukwekkend, met zaken als MMI met uitschuifscherm, klimaatregeling met vier zones, dubbel glas, een head-up display, Bose- of B&O-audio en een head-up display. Het veiligheidsaanbod omvat een nachtzichtassistent, adaptive cruise control, Pre Sense en Side Assist. Voor een sportievere of chiquere aankleding zijn S line en quattro GmbH opties leverbaar. De S7/ RS 7 hebben sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een afgeplat sportstuur en donkere hemelbekleding. Een sneller MMI-systeem en een opwaardering van het infotainment- en veiligheidsaanbod zijn onderdeel van de facelift (2014). Check bij een occasion of alle opties werken en of de software up-to-date is. Een haperend MMI-scherm ligt aan een versleten tandwieltje.
Motor
Alleen de sterkere VAG-motoren zijn goed genoeg voor de A7. Het motorgamma begint met de zescilinder 2.8 FSI (204 pk) en 3.0 TFSI met mechanische compressor (300-310 pk). De S7 en RS 7 hebben een biturbo 4.0 V8 met respectievelijk 420/560 pk. De 3.0 TDI levert 204-245 pk; de biturbo 3.0 Bi-TDI 313 pk. Vanaf 2014 is downsizing en upgrading het toverwoord. De nieuwe 2.0 TFSI levert 252 pk. De vernieuwde 3.0 TFSI piekt bij 333 pk en de S7 levert voortaan 450 pk. De nieuwe 3.0 TDI/Bi-TDI levert 218 pk, 272 pk of 326 pk. Nieuw voor 2015 zijn de 1.8 TFSI (190 pk) en de RS 7 Performance (605 pk). De belangrijkste aandachtspunten zijn olieverbruik bij de (T)FSI-motoren; wees bij de vroege zescilinders alert op distributiekettingslijtage. Ook de A7 is verkocht met schandaaldiesels. Voor de (not so) clean diesel TDI met SCR-katalysator is een modificatie beschikbaar.
Transmissie
Instapmotoren hebben voorwielaandrijving of quattro. Sterkere motoren hebben altijd quattro. Er zijn verschillende smaken, waaronder quattro met kroonwielmiddendifferentieel en een sportdifferentieel op de achteras. Zelf schakelen is er niet bij. Het transmissie-aanbod bestaat uit een traploze Multitronic cvt-automaat, een zeventraps S tronic transmissie met dubbele koppeling en een achttraps Tiptronic koppelomvormerautomaat voor de RS 7 en de krachtigste diesels. Controleer bij alle varianten of de olie conform interval is ververst. De S tronic-bak mag niet haperen of kraken. De nieuwste generatie Multitronic is degelijker dan voorheen; wees desondanks alert op bijgeluiden en check de werking van de achteruitrijversnelling.
Wielophanging
De Audi A7 staat op het MLB-platform en heeft een vijfvoudig geleide onafhankelijke voorwielophanging en een onafhankelijke trapezium-achteras met aluminium draagarmen. Tegen meerprijs is een sportonderstel, een extra stug S line sportonderstel en adaptive air suspension met niveauregeling leverbaar. Het wielprogramma loopt van 18-inch tot en met 21-inch. De S7 en RS 7 hebben een vergroot remsysteem en zijn leverbaar met lichtgewicht koolstofvezelremmen. De grootste en breedste bandenmaten zijn vatbaar voor onbalans, ongelijkmatige slijtage en overgevoelige besturing.
Welke moet ik hebben?
De ‘sweet spot’ van het benzinegamma is de 3.0 TFSI. De geblazen V6 is sterker dan de 2.8 FSI, minder dorstig dan de 4.0 TFSI en levert na tuning S7-waardige prestaties. De 2.0 TFSI is een voldoende sportief en tankpasvriendelijk alternatief. De 3.0 TDI overtreft de benzinemotoren met elastiek-aan-de-horizon trekkracht en een relatief gunstig verbruik – en naar blijkt niet zo gunstige emissies. In een chique kleur met 18-inch wielen is de A7 elegante auto. Met een S line trainingspak en grote wielen is het een uitbundiger verschijning. Goed nieuws voor occasionkopers: de meeste eerste eigenaren kruisten voor duizenden euro’s aan fabrieksopties aan. Meer is beter, dus neem minimaal een Pro Line met een uitgebreid leerpakket, meervoudig elektrisch verstelbare stoelen, het hoogste MMI-niveau en rondom parkeerhulp. Voor comfortliefhebbers is luchtvering een wenselijke optie. Dit haalt ook de scherpe randjes van de grootste wielmaten af.
Moet dit hem worden?
Een A6 te gewoontjes, een A8 te groot? De Audi A7 bewandelt de gulden middenweg met dezelfde voorbeeldige afwerking, krachtige motoren en technologie waar je negen jaar na de introductie goed mee voor de dag kan komen. De non-conformistische vormgeving is in dit segment geen uitzondering: de Mercedes-Benz CLS en de BMW 6 Serie Gran Coupé krijgen evenmin bij iedereen de handen op elkaar. Deze twee kernconcurrenten scoren in standaardvorm wel hoger op comfort (CLS) en stuurplezier (6 Serie), maar wil je zonder klamme oksels hard gaan in een foutloos afgewerkte auto, dan is de A7 de betere keuze.
Tijdlijn
2009 – studiemodel Audi Sportback Concept
2010 – introductie Audi A7 Sportback (4G)
2011 – S edition
2012 – Audi S7 Sportback
2013 – Audi RS 7 Sportback
2014 – facelift, 3.0 TDI Competition, A7 h-tron
2015 – 1.8 TFSI, RS7 piloted driving concept
2017 – introductie nieuwe Audi A7 Sportback (4K)
Kopen
+ Non-conformistische vormgeving
+ Moderne techniek
+ Voorbeeldige afwerking
+ Sterke motoren
Niet kopen
– Non-conformistische vormgeving
– Krappe hoofdruimte achterin
– Groot en zwaar
Punten van aandacht voor aankoop
– Check bij een occasion of alle opties werken en of de software up-to-date is.
– Een haperend MMI-scherm ligt aan een versleten tandwieltje.
– De belangrijkste aandachtspunten zijn olieverbruik bij de (T)FSI-motoren.
– Wees bij de vroege zescilinders alert op distributiekettingslijtage.
– Ook de A7 is verkocht met schandaaldiesels. Voor de (not so) clean diesel TDI met SCR-katalysator is een modificatie beschikbaar.
– Controleer bij alle varianten of de olie conform interval is ververst.
– De S tronic-bak mag niet haperen of kraken. De nieuwste generatie Multitronic is degelijker dan voorheen. Wees desondanks alert op bijgeluiden en check de werking van de achteruitrijversnelling.
– De grootste en breedste bandenmaten zijn vatbaar voor onbalans, ongelijkmatige slijtage en overgevoelige besturing.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 148,32
Remschijven voor, per set 264,76
Bobine, per stuk 27,69
Draagarm voor, links/onder/achter, 122,68
Schokdemper Koni Geel, vooras, per stuk 171,20
Michelin Pilot Sport 4, 235/45 R19, per stuk vanaf 208,97
Prijzen gelden voor een Audi A7 3.0 TFSI uit 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt (Longlife) vanaf 450,-
Grote onderhoudsbeurt (Longlife) vanaf 650,-
Het onderhoudsinterval is 30.000 km/2 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: redelijk
Waar voor geld: redelijk -goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed
Denk ook eens aan…
Mercedes-Benz CLS (2011-2017)
De tweede generatie CLS verruilt de elegante styling van het oermodel voor een hoekiger lijnenspel. De 218-reeks scoort hoog op comfort en moderne technologie en is er ook als Shooting Brake. 25.000-100.000 EURO
BMW 6 Serie Gran Coupé (2011-2017)
De F-reeks van de 6 Serie levert een cabrio, een coupé en een vierdeurs coupé op. De 6 Gran Coupé is uitgesproken dynamisch, met scherpe rijeigenschappen en sportieve zes- en achtcilindermotoren. 35.000-135.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Lichtsymbolen: zo herken je dimlicht, stadslicht en grootlicht
-
Waarom je soms een afneembare trekhaak moet verwijderen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Covermodel: de Glas 1300/1700 GT is een vergeten parel uit de jaren 60
-
Bas heeft twee 4×4’s: een Panda en een Dodge Ram
-
Grote onderhoudsbeurt auto op komst? Dit gaat het kosten
-
Kleine onderhoudsbeurt aan je auto nodig? Dit moet je weten!
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer