Autovisie
Autovisie Extra 12 sep 2021
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Fiat 500 (2007 – heden)

De moderne Fiat 500 is trouw aan het origineel: betaalbaar, betrouwbaar en vermakelijk. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.

In 2005 kondigt Fiat de ontwikkeling van een nieuwe 500 aan. Aanvankelijk houden liefhebbers hun hart vast maar bij de introductie in 2007, vijftig jaar na de Nuova Cinquecento van 1957, blijkt de nieuwkomer een geslaagde wederopstanding van het origineel. De lijnvoering is trouw aan het iconische ontwerp van Dante Giacoso en behoudt dezelfde bollingen, ronde koplampen en het kenmerkende verchroomde ‘snorretje’. Ook het interieur heeft dezelfde sierlijkheid als het origineel. Minimalisme voert de boventoon, met een grote ronde snelheidsmeter en een dashboard in carrosseriekleur als belangrijkste details.

Historie

Sinds de introductie is het 500-gamma doorlopend uitgebreid en veranderd. Hier volgen de belangrijkste wijzigingen in vogelvlucht, te beginnen met de Abarth 500 die in het voorjaar van 2008 verschijnt. De 500-met-schorpioenenbeet heeft aangepaste bumpers, skirts, een diffuser en een dakspoiler. Een 1,4-liter T-Jet turbomotor met 135 pk zorgt voor bijpassende prestaties (205 km/h en 7,9s). In 2009 maakt de zuinige 1.2 Start&Stop zijn opwachting, gevolgd door de 500C (Cabriolet) met elektrisch bedienbare softtop. Vanaf de introductie van de 500C ondergaat het onderstel van alle versies een aantal wijzigingen aan de achteras en de besturing waardoor comfort en stuurgevoel duidelijk verbeteren. Het najaar van 2009 brengt een Esseesse-kit voor de Abarth 500. Nieuwe software en een sportluchtfilter brengen het vermogen naar naar 160 pk (211 km/h en 7,4s), andere toevoegingen zijn geperforeerde remschijven en verbeterde remblokken, 17 inch wielen, verlagingsveren en Esseesse-emblemen. In dezelfde periode verschijnt een nieuwe 1.3 MultiJet (95 pk) dieselmotor met Start&Stop.

Abarth

Het Abarth-programma telt drie uitvoeringen, de Elaborabile (135 of 140 pk), de 595 Turismo (160 pk) en de 595 Competizione (160 pk). Daarnaast verschijnt de vijfdeurs 500L (Large) met Fiat 600 Multipla-achtige lijnen die volgens de fabrikant een combinatie van hatchback, SUV en MPV is. Wie de uitstraling van een Abarth zoekt zonder de bijbehorende motorisering, kan vanaf begin 2013 kiezen voor de 500S met Abarth-spoilers en een TwinAir 85 of 1.3 JTD motor. In het voorjaar maakt de 500L Trekking met kunststof aanbouwdelen zijn opwachting en deze zomer debuteerde de 500L Living, een vijf- of zevenpersoons extra large-versie van de 500L. Voor dit najaar zijn nieuwe motoren aangekondigd waaronder een 0.9 TwinAir met 105 pk.

Abart 595 Competizione

Precies wat je verwacht

Hoewel de Fiat 500 alweer jaren op de markt is, blijft het een aantrekkelijk hebbedingetje met een trouw koperspubliek. Van de retrovormgeving en de handzame afmetingen tot de kekke kleurcombinaties en de levendige motoren, de 500 is precies wat je van een hippe Italiaanse stadsauto verwacht. Buiten de bescheiden binnenruimte, het stugge onderstel (tot de modificatie van 2010) en de stevige draaicirkel zijn er weinig tekortkomingen; het onderhoud is goedkoop en de afschrijving is laag. Wie een bijzondere uitvoering zoekt, kan kiezen uit limited editions zoals de 500 by Diesel, by Gucci, Color Therapy, NL, Rock Millionaire, de matzwarte Blackjack, de two-tone Bicolore, de Abarth 595 50th Anniversary, de Edizione Maserati … de lijst is eindeloos.

Motor

Motorisch voldoet elke 500 aan alle verwachtingen die een kleine Italiaanse auto wekt. De basismotoren zijn niet snel maar voelen levendig aan; voor extra rijplezier zijn de 1.4 16V, 0.9 TwinAir 85 en 1.3 JTD een goede keuze. Wanneer het budget dat toelaat, is de Abarth 500 de leukste variant, vooral wanneer de 1.4 T-Jet onder handen is genomen met een Esseesse-kit of door specialisten zoals Squadra Tuning of MCC Sport; ook voor de 0.9 TwinAir Turbo en 1.3 JTD zijn overigens digitale pepmiddelen beschikbaar.

De atmosferische viercilinder motoren van de 500 hebben een goede staat van dienst. Een controlepunt bij de T-Jet, TwinAir en JTD turbomotoren is mogelijke turboslijtage; wees bedacht op olielekkage bij de turbolader en bijgeluiden. Aanvullende controlepunten bij 1.3 JTD zijn verstopte roetfilters en versleten verstuivers. Controleer bij de S&S-versies of het start-stop systeem goed werkt, dit valt weleens uit.

Transmissie/onderstel

De handgeschakelde versnellingsbakken kunnen haken bij snel overschakelen maar mogen niet permanent kraken of haperen. Rammelende bijgeluiden vanuit het onderstel worden meestal veroorzaakt door versleten stuurkogels, wiellagers, stabilisatorstangrubbers of draagarmrubbers; vervanging is niet duur.

Interieur/Exterieur

Storingen die weleens optreden, zijn een haperend Blue & Me-systeem, lawaaiige ventilatormotoren en verstopte ruitensproeiers. De grote wielmaten (16 en 17 inch wielen) zijn gevoelig voor stoepranden. Laat stadsautos met veel parkeer- en gebruiksschades bij voorkeur staan tenzij de vraagprijs extra scherp is; het occasionaanbod van de 500 is riant dus betaal liever wat meer voor een auto in nieuwstaat.

Fiat 500

Tijdlijn

2007 – introductie Fiat 500
2008 – Abarth 500
2009 – Start&Stop, 500C
2010 – Abarth 500C, TwinAir
2012 – 500L
2013 – 500L Trekking, 500L Living

Kopen

+ geslaagd retrodesign
+ levendige motoren
+ veel uitvoeringen en kleuren
+ hebberigmakende Abarth

Niet kopen

– beperkte binnenruimte
– hard onderstel (tot 2010)

Fiat 500C Spiaggina '58

Punten van aandacht voor aankoop

– Turbo’s willen wel eens slijten. Dat is een dure reparatie, dus kijk naar olielekkage bij de turbo en luister voor rare bijgeluiden.
– Let op een werkend start-stop systeem. Niet werkend kan opgelost worden met een nieuwe accu of wijzen op serieuzere problemen.
– Diesels hebben wel eens last verstopte roetfilters en versleten verstuivers. Inhouden of sputteren kan hierop wijzen.
– Rammelende bijgeluiden vanuit het onderstel worden meestal veroorzaakt door versleten stuurkogels, wiellagers, stabilisatorstangrubbers of draagarmrubbers
– Versnellingsbak kan blijven haken.

Beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set: €41,45
Remschijven voor, per set: €77,68
Draagarm voor, per stuk vanaf: €59,63
Distributieriem en spanrol: €77,20
Koppelingsplaat en drukgroep: €196,00
Pirelli Cinturato P1 185/55 R15: €78,75

Prijzen gelden voor een Fiat 500 1.2 8V Start&Stop van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf: 95,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf: 225,-

Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 1 jaar.

Denk ook eens aan een…

Mini (2001-HEDEN)
De succesvolste exponent van de retrorage is een geslaagde herinterpretatie van het origineel. Keuze uit verschillende bouwreeksen, motoren en carrosserieverianten; rijdt goed maar is ook gebruikt stevig aan de prijs. 4000-35.000 euro

Ford Ka (2008-HEDEN)
De eerste Ford Ka was een duidelijk anti-retro statement. Zijn opvolger is verfijnder en serieuzer/braver. Technisch grotendeels identiek aan Fiat 500 en Panda, de onderstelafstemming is dynamischer. 6000-16.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.