Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Extra 24 jan 2022

Dit zijn vijf spektakelstukken die je in 2022 kunt kopen

Er staat dit jaar weer een hoop te gebeuren in autoland. In 2022 mogen we ook de nodige spektakelstukken verwachten. Dit zijn vijf waanzinnige creaties die je – als het goed is – dit jaar kunt kopen.

Vijf onbekende exoten die je wél kunt kopen

Apex AP-0

Apex is een relatief jong bedrijf dat in 2018 werd opgericht door de broers Jason en Gary Leung en heeft het hoofdkantoor in Hong Kong, maar de productie en ontwikkeling is een Britse aangelegenheid. De AP-0 is een EV die beschikt over een 90 kWh accu. Hij weegt 1200 kilo en heeft een vermogen van 660 pk. Goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 2,3 seconden en een topsnelheid van 304 km/h.

Opvallend designkenmerk is de enorme stabilisatievin op het midden van de auto, die doorloopt vanaf het dak tot aan de achterzijde. Hoewel Apex dus Chinese wortels heeft, maakt men voor de ontwikkeling gebruik van Engelse expertise. Dat geldt ook voor het ontwerp; Guy Colborne verdiende zijn sporen bij Ford, Pininfarina, BMW en het Engelse Elemental. Apex werkt met dat laatste bedrijf samen aan dit model en aan toekomstige projecten, die op termijn verwacht worden. In 2022 wordt in Engeland begonnen met de productie van de AP-0. 

Silvermine 11SR

Met een gepland productieaantal van slechts 5 stuks draagt deze creatie uit de provincie Overijssel met verve de titel exoot. De Silvermine 11 SR is het geesteskind van Frank van Rouendal, een ingenieur met een voorliefde voor (auto) techniek die zijn droom van het op de markt brengen van een eigen sportwagen koste wat kost wilde doorvoeren. De 11 SR is ontworpen door de broers Marco en Andries van Overbeeke en heeft een 3,0-liter zescilinder motor aan boord, goed voor 325 pk. De auto is uitsluitend geschikt voor gebruik op het circuit. Een ultieme trackday tool dus, die met een prijs van 250.000 euro helaas niet voor de geef is. Aan de definitieve specificatie wordt nog gewerkt; een supercharger met aftercooler en een sequentieel bediende raceversnellingsbak staan nog op het wensenlijstje van de grondlegger. Maar als dat is afgerond, is Nederland een unieke sportwagen rijker.  

Vuhl 05

De looks van de Vuhl mogen misschien lijken op die van de creaties van de Engelse merken BAC, Elemental en Ariel, maar de Vuhl heeft een veel exotischere achtergrond. De auto is ontwikkeld en wordt gebouwd in Mexico. Toegegeven; een deel van het ontwikkelingswerk vond in Engeland plaats. De 2,3-liter viercilinder  van de 05 levert 360 pk en in combinatie met het lage gewicht van slechts 695 kilo zijn de prestaties indrukwekkend; 0-100 km/h in 2,7 seconden en desnoods door naar een topsnelheid van 255 km/h. De productie van de Vuhl 05 is begrensd op 25 exemplaren op jaarbasis en met een prijs van 117.000 euro heeft de eigenaar in ieder geval iets speciaals in handen. Er zijn twee smaken: de 05 en de 05 RR. Die laatste heeft nog eens 40 pk extra…. Topsnelheid? 275 km/h. 

Delage D12

Een vergeten merknaam opnieuw tot leven brengen. Het is in de auto-industrie al veel vaker voorgekomen, en ditmaal is het de beurt aan Laurent Tapie, de zoon van politicus en  zakenman Bernard Tapie, die de merknaam Delage nieuw leven inblaast. Het oorspronkelijke Delage werd in 1905 opgericht en ging in 1953 failliet. Het merk doet opnieuw van zich spreken met een, hoe kan het ook anders, supercar die voorzien is van de modelnaam D12. De bestuurder en passagier zitten achter elkaar in een rank koetswerk en worden afgedekt door een glazen koepeltje. Helemaal achterin ligt de 7,6-liter V12, goed voor 1116 pk. De motor wordt bijgestaan door een elektromotor.

Naast de GT-versie is er  ook een Club variant. Die laatste versie weegt slechts 1.310 kg en heeft een kleinere elektromotor die slechts 20 pk produceert in plaats van de 110 pk in de GT-versie. De GT is daarmee ook 90 kilo zwaarder. De acceleratie van 0-100 km/h is in 2,6 seconden achter de rug; de topsnelheid bedraagt 360 km/h. Naast een belangrijke financiële ondersteuning in de vorm van Laurent Tapie is een ander teamlid Jacques Villeneuve, de oud-wereldkampioen Formule 1. Er worden 30 stuks van de D12 gebouwd tegen een prijs van 2,3 miljoen US dollar. 

Mazzanti Evantra

Net als bij het Deense Zenvo is de productie van Mazzanti beperkt tot 5 auto’s per jaar. De vraag is dus: kiest u voor de Deense dondergod of de Italiaanse schone? En dat zeggen we niet zomaar, want een exemplaar van de Evantra is terug te vinden in het Museum voor Toscaans design in Florence. De Evantra is er in twee uitvoeringen, een ‘instapversie’ met 771 pk of de Millecavalli met 1000 pk. In beide gevallen ligt er een 7,0-liter V8 achter de voorstoelen. In de Millecavalli levert deze maar liefst 1.210 Nm koppel. De acceleratie van 0-100 km/h is in 2,7 seconden afgerond en de topsnelheid bedraagt 400 km/h.

Mazzanti Evantra

Net als bij een Italiaans maatpak zijn de mogelijkheden voor individualisatie eindeloos en er is een mogelijkheid om de winst uit bitcoins  van het afgelopen jaar te verzilveren. Mazzanti accepteert een betaling in bitcoins. De prijs: 1,5 miljoen euro voor de Evantra (2,3 miljoen voor de Millecavalli) of flink wat bitcoins? 

Dit is maar een kleine selectie van een enorm aantal exotische auto’s dat dit jaar verkrijgbaar is. Het complete overzicht vind je in ons 500 pagina dikke jaarboek. Bestellen kan hier!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit zijn vijf spektakelstukken die je in 2022 kunt kopen
Sluiten