Walter van Sloten
Walter van Sloten Extra 5 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Covermodel: Fiat 126, ondergewaardeerde Poolse cultheld

De Fiat 500 is zonder twijfel een van de grootste iconen uit de automobielgeschiedenis. Maar aanvang jaren 70 kan het krappe, lawaaiige autootje de concurrentie nauwelijks nog bijhouden en ontkomt Fiats ukkie niet meer aan een grondige modernisering.

Zodoende staat in oktober 1972 de 126 op de Autosalon van Turijn te glimmen. De technische opzet is grotendeels gelijk aan die van de 500, maar dankzij de volledig nieuwe carrosserie en een slimmere indeling van technische componenten is de binnenruimte een stuk rianter. De tweepitter ligt als vanouds achterin en is opgeboord naar 594 cm3 . Voor het eerst zijn de versnellingen (op de eerste na) gesynchroniseerd, doubledeclutchen is verleden tijd.

Fiat 126 is een Poolse cultheld

Het weggedrag is iets minder springerig, de topsnelheid ligt nu nét boven de 100 km/h in plaats van er net onder. Al die vooruitgang moet wel stevig betaald worden, de 126 is ruim 1000 gulden duurder dan een 500. Fiat spreekt van een indirecte opvolger van de Fiat 600, wat plausibel klinkt, aangezien de 500 nog een jaar of drie meegaat. Vrijwel meteen na de onthulling gaat de 126 (met toevoeging P) ook bij Polski Fiat in productie en al snel groeit het kleintje in Polen uit tot een enorm succes en een ware cultheld.

Autovisie, covermodel, 1973, Fiat 126, poolse cultheld
De cover van Autovisie nummer 5 uit 1973. (Afbeelding: Autovisie Magazine)

Het is de eerste echte volksauto in het Oost-Europese land en krijgt al snel de bijnaam Maluch, wat liefkozend ‘kleuter’ of ‘de kleine’ betekent. Vanaf 1997 is dat zelfs de officiële modelaanduiding. In 1977 krijgt de 126 een facelift en neemt de cilinderinhoud toe naar 652 cm3 . De Italiaanse productie stopt in 1980, maar de Polen ontwikkelen de 126 enthousiast door.

Waarom Amerikanen nu pas in een Fiat Multipla mogen rijden

Vanaf 1987 heeft hij een volwaardige derde deur, mogelijk gemaakt door een ruimtebesparende, in eigen beheer ontworpen watergekoelde tweepitter. De Poolse Fiat 126 wordt tot 1993 op de Italiaanse markt verkocht, totdat de eveneens Poolse Cinquecento hem vervangt. In 2000 wordt de productie definitief gestaakt.

Succesvoller dan de 500

De 126 is uiteindelijk nóg succesvoller geweest dan de 500, maar heeft nooit dezelfde liefhebbersstatus bereikt. In 28 jaar tijd zijn er maar liefst 4.673.655 stuks gebouwd, waarvan het overgrote deel (3.318.674) in Polen. Daar kan de 500 met 3.893.294 exemplaren in 18 jaar niet tegenop. Dus wie is hier nu het echte icoon?

Aanbod en prijzen

Een blik op het aanbod van de Fiat 500 en 126 geeft meteen het verschil in populariteit aan. Op Gaspedaal.nl staan vier 126’s te koop, tegen 37 500’s. Leuk is een open 126 Beach Car met rieten stoeltjes, voor 12 mille. Over de grens vinden we een ruim aanbod rond vijf mille, met uitschieters richting tien voor auto’s in concoursstaat. Late Poolse auto’s zijn minder waard. Voor een goed roestvrij exemplaar kun je nog altijd het best terecht in Italië. Technische onderdelen zijn nog goed voorradig, plaatwerk minder. Onderhoud is simpel, dus let vooral op roest, wat die treedt snel op.

Autovisie, covermodel, 1973, Fiat 126, poolse cultheld

Covermodel: Alfa Romeo 2000 Berlina, een naam zegt niet alles

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.