Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Extra 13 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

Autovisie Fotoreportage | BMW M3 AC Schnitzer en Competition

Om nieuwe auto’s te testen op de leukste stuurmanswegen van de wereld, reist Autovisie de hele wereld over. Ditmaal zijn we met een BMW M3 AC Schnitzer en Competition in De Noord-Eifel, iets onder Aken.

Sommige herinneringen vervagen nooit. Het was drie dagen na de verloren WK-finale van het Nederlands elftal in 2010 tegen Spanje. De jubelstemming van de Zuid-Europeanen was onderweg naar het Ascari Race Resort zichtbaar in het straatbeeld. Wapperende vlaggen, veel voetbaltricots en bij aankomst de nieuwe BMW M3 GTS in het symbolische oranje. Geen vileine poging om zout in de wond te strooien, maar het startschot van het beste persevent dat ik heb meegemaakt.

BMW M3 AC Schnitzer en Competition

Ruim twaalf jaar later word ik weer geconfronteerd met een oranje M3. Ook weer de dikste en duurste uit het leveringsprogramma, maar het gemoed is anders. Het is een hypermodern kanon met 510 pk, 650 Nm, een achtbak met koppelomvormer, vierwielaandrijving, een driftmodus en royaal comfort. Een onvoorstelbaar competente alleskunner en het absolute topmodel. Maar de definitie van BMW M is sindsdien diffuus geworden. Mijn enthousiasme van toen heeft inmiddels plaatsgemaakt voor oprechte scepsis. Onlangs vlamde de twijfel verder op bij het zien van de stekkerhybride XM en de nieuwe M2. Die laatste levert meer van alles ten opzichte van zijn voorganger, maar ook meer dan 1700 kg aan gewicht. Om over de nog 1000 kg zwaardere monster-SUV maar niet te spreken, nota bene de sterkste BMW M ooit.

BMW M3, Competition, AC Schnitzer
(Afbeelding: Jérôme Wassenaar)

Het is als liefhebber geregeld even slikken en dat geldt overigens niet alleen voor de sportieve creaties van BMW. Maar goed, het uiterlijk van de huidige M3 begint door de recentere uitspattingen zelfs te wennen. Deze Competition Xdrive in Feuerorange kost in de basis 136.000 euro, maar met de nodige opties bijna 170.000 euro. Een bruut ding met werkelijk alle extra’s, waaronder kuipstoelen, carbon-keramische remschijven, traction control met tien standen, een actief sperdifferentieel, adaptieve dempers, lichtgewicht wielen, laserkoplampen en carbon panelen in het interieur. Een streng dieet heeft hij niet gehad, want met 1780 kg is hij zoals gezegd loodzwaar 

Op zoek naar het M-gevoel

Zoekend naar het M-gevoel kan er ook voor een vergelijkbaar bedrag een andere route genomen worden. Bijvoorbeeld door een handbak als vereiste te stellen, waardoor je automatisch bij de gewone M3 uitkomt. Die is alsnog 480 pk en 550 Nm sterk. Hij kost 124.627 euro en dat laat een flink budget over voor upgrades om de specifieke wensen mee te vervullen. Zo’n standaard M3, of het nou een Competition Xdrive is of niet, blijft een compromis.

Zoekend naar de oldskool BMW-beleving verschijnt AC Schnitzer op de radar. Dat begon ooit in de jaren zestig in de toerwagenracerij als Schnitzer Motorsport. De gebroeders Schnitzer tuneden BMW’s en om meer te verdienen werd in 1987 AC Schnitzer opgericht in samenwerking met Willi Kohl. Dat was en is een van de grootste BMW-dealerbedrijven van Duitsland met als thuisbasis Aken.

De ACS3 Sport is daadwerkelijk een begeerlijkere M3. Voor de liefhebber, welteverstaan. Deze door AC Schnitzer geslepen basisversie respecteert de aloude basisprincipes van M meer dan het oranje koningsmodel. Minder is meer in dit geval. Dat adagium lag ooit ook verankerd in de statuten van BMW Motorsport. Met de nadruk op lag, want de M3 Competition Xdrive moet nu buigen voor deze minderheid van AC Schnitzer 

BMW M3, Competition, AC Schnitzer
(Afbeelding: Jérôme Wassenaar)
BMW M3, Competition, AC Schnitzer
(Afbeelding: Jérôme Wassenaar)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.