Tijl Scheer
Tijl Scheer Column 23 dec 2021

Column Wim Oude Weernink: eerst verguisd en toen bejubeld, maar nu?

Wim Oude Weernink is al 50 jaar autojournalist, bezocht alle autosteden ter wereld en sprak talloze autobazen. Vanuit die ervaring put hij de inspiratie voor zijn schrijfsels voor Autovisie Magazine. Dit keer gaat het over de hybrides van Toyota.

Toyota heeft het toch maar geflikt: in 2020 verkocht ’s werelds grootse autobouwer maar liefst 2 miljoen exemplaren met wat ik even voor het gemak Prius-hybride-aandrijving noem. Met als dikke voetnoot dat vrijwel ieder ander automerk tegenwoordig een vorm van hybridetechniek levert – met of zonder stekker voor aanvullende elektrische tractie. Chapeau! Ikzelf rijd ook hybride (van een ander merk) in de overtuiging daarmee mijn bijdrage aan CO2-reductie te leveren, in de aanloop naar het zero-emissietijdperk vanaf 2030 dat nog maar acht jaar in het verschiet ligt.

Toyota Prius

Geen mens had in 1997 durven dromen, laat staan voorspellen, dat de Prius zo’n doorslaand succes zou worden. Sterker: de rest van de auto-industrie, de Europese diesellobby voorop, deed aanvankelijk jarenlang zijn uiterste best om het duale aandrijfprincipe met zowel een efficiënte verbrandingsmotor als een elektromotor te torpederen. Maar kort na de eeuwwisseling keerden de negatieve hybridesentimenten vanwege de bijdrage aan CO2-reductie ten goede.

Automotive News

Wie schetst mijn verbazing toen ik vorige maand in het Amerikaanse Automotive News las dat Greenpeace samen met andere milieu-organisaties de Prius-doctrine ineens onderaan een lijstje van milieuvriendelijke technologieën had geplaatst. Omdat Toyota met de hybride de verbrandingsmotor in ere zou willen houden. Tja, wat moet ik daar nu van vinden? Toyota-baas Akio Toyoda reageerde in ieder geval fel op Greenpeace. “Val ons alstublieft niet op deze manier aan. De vijand [van de klimaatverandering] is CO2, niet de verbrandingsmotor.” Het is een feit dat Toyota laat is met de transitie naar een volledig elektrisch tijdperk. Dat geldt trouwens ook voor enkele andere Japanse concerns, met name Honda. Maar elektrificatie van automobiliteit sluiten de Japanners niet uit.

Toyota Yaris GR Sport

EV Tijdperk

Volgens eigen prognose zal Toyota in 2030 twee miljoen EV’s produceren. Plus ook nog altijd zes miljoen hybriden, want er zijn mondiale markten waar van zero-emissie na 2030 nog geen sprake kan zijn. Toyota is overigens een van de weinige concerns die niet alleen experimenteren met waterstof-brandstofceltechnologie, maar dat soort auto’s ook daadwerkelijk in behoorlijke aantallen produceert. Het heeft ook aangekondigd met een nieuwe, lichtere accutechniek de Prius-hybride nog efficiënter te laten functioneren. En met de aankondiging van de Bz4x begint voor Toyota binnenkort eindelijk het EV-tijdperk. Maar of dat voldoende is om het leiderschap in de autowereld te behouden? In de voetsporen van Tesla bestormen steeds meer Aziatische merken – uit met name China, maar ook Vietnam – met hun EV’s de wereldmarkten.

toyota-prius-plug-in-hybrid-foto-2

Het oosten van de wereld

De overzeese buren van Japan, Hyundai en Kia zetten een groot offensief in met hun nieuwe state-of-the-art EV-modellen. En hebben alle Europese autobouwers op dit moment tenminste niet één compleet EV-model in het programma, aangevuld met stekkerhybrides? De wereld kan snel veranderen. Toyota heeft zich jarenlang uit overtuiging en met sterke argumenten afgezet tegen de dieselmotor, maar moet nu het eigen hybride-principe verdedigen. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.