Autovisie
Autovisie Campers 29 mrt 2021

Deze occasion wil je: Volkswagen Caravelle 2.1 Syncro – Cooler dan een Defender

Nu de lente weer lokt, is de jacht op camperbusjes weer geopend. Alhoewel deze misschien wel té mooi is om te verbouwen. Dit is namelijk een zeer zeldzame vierwielaangedreven en originele Syncro.

Cooler dan een Defender

Een zeer zeldzame versie van de razend populaire Volkswagen-bus, een Transporter Syncro met vierwielaandrijving. We vinden er in Nederland geen tweede en zeker niet in deze staat. Op Gaspedaal.nl vinden we wel 26 andere van deze T3-generatie, zoals kenners deze busjes noemen. Dit type Transporter werd van 1979 tot 1992 gebouwd. Maar tussen de Gaspedaal-oogst zit maar één vierwielaangedreven Syncro-versie, en dat is deze dus. Een auto waarmee je nieuw terrein kunt ontdekken en die véél zeldzamer en cooler dan een Defender is.

Transporter T3 Syncro

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

Dat je ze hier in Nederland zelden tegenkomt, wordt door dit ene exemplaar dus bevestigd. De historie van deze specifieke auto laat een bijzondere levensloop zien. Ooit was hij in dienst bij Audi Duitsland als ‘werksfahrzeug’, minitieus onderhouden door zijn vorige eigenaren en ergens in zijn leven is de originele motor vervangen door een iets sterkere 2.1-motor. Een benzinemotor welteverstaan, en dat is extra aantrekkelijk in ons land gezien de steeds strengere milieuzones waarmee citytrips met oude diesels binnenkort verleden tijd zijn. Het overgrote deel van het aanbod T3’s is helaas wel voorzien van een dieselmotor.

Syncro T3

Waarom zijn er niet meer te koop?

Omdat deze Syncro met zijn vierwielaandrijving hier bijna nooit verkocht werd. In ons vlakke polderland was achterwielaandrijving meestal genoeg. Toch moet het de natte droom van boeren in het bietenseizoen zijn geweest. Glibberige, modderige wegen zijn voor deze dure allroad-versie niet meer dan een minimale uitdaging. Overigens maakt niet alleen de 4×4-techniek hem kostbaar, dit is ook nog eens een luxe Caravelle-uitvoering. Van deze Syncro-uitvoering zijn er sowieso minder gemaakt, uit de archieven blijkt dat maar 3,34 procent van alle geproduceerde T3’s een Syncro was. Ook het feit dat hij niet vanaf de productiestart verkrijgbaar was – maar pas vanaf 1985 – verklaart zijn exclusiviteit deels.

Kopen of doorlopen?

Gezien de staat en zeldzaamheid zeggen we als liefhebbers: onmiddellijk kopen! Maar helaas is hij zoals alle gewilde Transporter-busjes peperduur. En eigenlijk is deze Syncro te mooi en te origineel om tot camper om te bouwen. Nu is hij als zevenzitter vooral geschikt voor familie-rondritten door Safari-park Beekse Bergen. Of misschien moet je hem zó voorzichtig ombouwen dat hij altijd terug te brengen is in originele staat. Ondertussen heb je een mooi vintage bankstel voor in de woonkamer…

De verkoper vertelt meer

We bellen met de verkoper OPC Classics.nl (0162-747911). Wat kan hij nog meer vertellen over de rode Volkswagen Caravelle 2.1 Syncro uit 1991? “Dit is echt een topauto die we voor een relatie, een Duitse verzamelaar, in consignatie verkopen. De auto heeft origineel geen 1.6 motor gehad, maar ook al een 2.1 liter benzinemotor. De hele historie zit erbij en is gedocumenteerd.”  Wie in de historie duikt, ziet dat er twee versies bestaan van de 2.1 liter ‘wasserboxer’ (de boxermotor was dus eerder al niet meer luchtgekoeld) en dit is de laatste versie. Deze blijkt een iets hogere compressie te hebben en daardoor 112 pk in plaats van 90 pk. De auto heeft 171.563 km gelopen en moet € 39.750,– kosten.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasion zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Volkswagen Caravelle 2.1 Syncro – Cooler dan een Defender
Sluiten