Ontdek hier het geheim achter de veiligheid van Volvo

Dat we Volvo naast luxe auto’s ook vooral associëren met veiligheid, komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Het Zweedse concern heeft die status volledig terecht verdiend door voortdurend te innoveren op het gebied van safety first.

Een van de grote geheimen achter de betrouwbaarheid en veiligheid van Volvo is toch wel het Volvo Cars’ Accident Research Team, dat dit jaar 50 jaar bestaat. In dit team werken deskundigen – die bekendstaan als de interne detectives van het bedrijf – continu aan het verbeteren van de auto’s.

Volvo leert van ongelukken

Dat doen deze zogenoemde crashscene investigators door te leren van echte ongelukken. Want waar leer je nu meer van dan van de praktijk? Volvo Cars richtte daartoe al in 1970 zijn speciale veiligheidsteam op.

“Dankzij het harde werk en het onderzoek van het Accident Research Team kunnen wij ervoor zorgen dat een tragisch verkeersongeval tot iets goeds kan leiden. Namelijk: steeds veiligere auto’s”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. “Door nauwkeurig te analyseren wat er tijdens de verschillende fases van een ongeval is gebeurd, geeft het team cruciale informatie door over wat er aan onze auto’s kan worden verbeterd.”

Volvo City Safety

Gedragswetenschappers

 Het team opereert zo’n dertig tot vijftig keer per jaar rondom de Zweedse stad Göteborg. Als daar een ongeval heeft plaatsgevonden, komen de experts ter plaatse. Ook als dit midden in de nacht is. Na aankomst starten ze een onderzoek en leggen ze zo gedetailleerd mogelijk de volgorde van de gebeurtenissen vast. Ze beantwoorden vragen als: hoe krachtig was de impact? Hoe snel hebben de actieve veiligheidssystemen ingegrepen? Hoe staat het met de inzittenden en hoe was het weer? Het team, een veiligheidslab als het ware, probeert uit te vogelen hoe de bestuurder het ongeval heeft doorgemaakt en betrekt hiervoor gedragswetenschappers bij het onderzoek.

Alle gegevens worden – in combinatie met politierapporten – op de burelen verwerkt en doorgegeven aan de productontwikkelingsteams. Deze teams gebruiken de gegevens bij de ontwikkeling van technologieën voor van de nieuwe Volvo’s. “Het Accident Research Team is zeker niet de enige bron van onderzoeksgegevens voor onze veiligheidsexperts, maar het speelt voor ons wel een belangrijke rol om de details echt te begrijpen,” zegt Ekholm.

Volvo City Safety

Vrouwen kwetsbaarder

 Tien jaar voor de oprichting van dit specialistische team had Volvo Cars al besloten een databank aan te leggen met daarin de gegevens van auto-ongelukken. Op basis van die data werden de Volvo’s zo veilig mogelijk gebouwd. Een voorbeeld van zo’n bevinding uit de data is dat vrouwen kwetsbaarder zijn voor bepaalde soorten letsel bij een ongeval. Verschillen in anatomie en sterkte van de nek maken de vrouw bijvoorbeeld gevoeliger voor whiplashklachten.

“Wij hebben data verzameld van tienduizenden echte ongelukken, op basis waarvan we onze auto’s zo veilig mogelijk hebben gemaakt voor het verkeer”, zegt Lotta Jakobsson, professor en senior technical specialist bij het Volvo Cars Safety Centre. “Dit betekent dat onze auto’s zijn ontwikkeld met het doel om alle mensen te beschermen. Ongeacht geslacht, lengte, bouw of gewicht.”

 Bij Volvo veiligheid voor alles

In 2019 besloot Volvo Cars deze databank openbaar te maken, zodat ook andere fabrikanten gebruik kunnen maken van wellicht levensreddende informatie. De Zweden kozen er hiermee bewust voor om het maatschappelijk belang zwaarder te laten wegen dan financieel gewin dankzij een voorsprong op de concurrentie. Overigens was 2019 een symbolisch jaar voor het openbaren van de schatkamer vol kennis. Het was zestig jaar nadat Volvo de driepuntsgordel had uitgevonden. Een vinding waarmee naar schatting een miljoen levens zijn gered.