Lotus officieel in handen van Geely
Geely is nu officieel eigenaar van Lotus. De Chinese autobouwer – die ook in het bezit is van Volvo en The London Taxi Company – heeft nu 51 procent van de aandelen Lotus in handen.
Lotus heeft onder leiding van directeur Jean-Marc Gales een transformatie ondergaan. Niet zozeer qua modellengamma, maar wel op het gebied van de financiën. In de eerste helft van 2017 heeft het merk na lange tijd weer zwarte cijfers geschreven. De Lotus-verkopen zijn in die periode met 10 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Volvo
De overname door Geely kan absoluut als iets positiefs worden gezien. Het Chinese bedrijf heeft sinds 2009 de touwtjes in handen bij Volvo en dat heeft het Zweedse merk geen windeieren gelegd. Geely heeft al geroepen dat het Lotus wil uitbouwen tot een wereldwijd succesvolle fabrikant van sportwagens. Er zijn nog geen nieuwe modellen aangekondigd, maar die gaan er zeker komen.
Proton
Geely kondigde in mei aan een belang van 49 procent te nemen in het Maleisische Proton. Dat noodlijdende concern nam Lotus in 1996 over van de Italiaanse zakenman Romano Artioli. De nieuwe directeur van Proton, Li Chunrong, heeft geroepen dat Proton weer het grootste automerk in Maleisië gaat worden. Dat wordt dan nog een hele klus, want Perodua heeft een enorme voorsprong qua marktaandeel (35,7 tegenover 12,5 procent).
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland