McLaren P1 LM gaat er razendsnel met Ringrecord vandoor
Een nieuwe dag, een nieuw ronderecord op de Nordschleife. Enige tijd geleden was de Porsche 918 Spyder ‘king of the Ring’ en toen volgden kort na elkaar de Lamborghini Huracán Performante, de Nio EP9 en nu de McLaren P1 LM.
Met een tijd van 6:43.22 minuten is de McLaren ruim twee seconden sneller dan de Nio (6:45.90) en pakt hij maar liefst negen seconden op de Lamborghini (6:52.01). Oh, en Lanzante – het bedrijf achter de ontwikkeling van de P1 LM – meldt natuurlijk doodleuk dat de auto na de succesvolle recordpoging gewoon vanuit Duitsland naar huis is gereden. Naar Groot-Brittannië dus.
“Is de P1 LM een straatlegale productieauto? Ja, strikt genomen wel, maar…”
De P1 LM komt min of meer voort uit de P1 GTR. Lanzante bood namelijk ombouwkits aan voor die trackdaymachine, zodat hij ook op straat gebruikt kon worden. McLaren gaf het bedrijf daarna toestemming om de P1 LM te ontwikkelen: een volledig nieuwe straatlegale P1 GTR, waarvan vijf exemplaren zijn gebouwd en dit prototype de zesde is.
LEES OOK: ELEKTRISCHE NIO EP9 SNELSTE OP NÜRBURGRING
Vorig jaar werd de McLaren P1 LM al de snelste straatauto op de Goodwood-heuvelklim, door een bizarre tijd van 47,07 seconden neer te zetten. En daarmee komen we gelijk bij het pijnpunt. Is de P1 LM een straatlegale productieauto? Ja, strikt genomen wel, maar eigenlijk ook weer niet. Hij is een racewagen die precies net aan de regels voldoet, waardoor hij een gele plaat mag dragen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
Uw Garage: Eriks MG ZR 160 moet snel zijn, maar vooral opvallen
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Eerste test met Porsche Taycan Turbo GT gaat niet zoals gepland
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Nieuwe Porsche Taycan is nóg beter, toch is er één reden om de EV niet te kopen
-
Offroaden met een voorwielaandrijver: Jeep Avenger e-Hybrid
-
Branko’s NSU stond 10 jaar stil, toch reed hij met caravan naar Kroatië
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten