BMW M550d xDrive: De M5 voor de veelrijder
De BMW M550d xDrive is als Badr Hari in een maatpak. Hij ziet er representatief uit, maar deelt keiharde klappen uit aan zakenlieden die hem provoceren. Met dank aan een 3,0 liter zescilinder diesel met vier turbo’s.
In de vorige generatie M550d kwam diezelfde motor tot 381 pk en 740 Nm. In de nieuwste versie van BMW’s topdiesel doet het blok daar nog een schepje bovenop. Het komt tot 400 pk en 760 Nm, wat de M550d in staat stelt om in 4,4 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten (de Touring heeft 4,6 seconden nodig). De topsnelheid van de auto wordt door een elektronisch opgeheven vingertje ‘beperkt’ tot 250 km/h.
LEES OOK: NIEUWE BMW 550i SNELLER DAN M5
BMW’s xDrive-vierwielaandrijving is standaard (en stuurt het gros van de krachten naar de achteras), alsmede een achttraps Steptronic-automaat. De M550d krijgt daarbij ook een M-onderstel mee, een M-uitlaatsysteem en opgewaardeerde remmen (herkenbaar aan blauwe remklauwen). Wat hij kost, is nog niet bekend. Qua verbruik zou hij, ondanks zijn monsterlijke prestaties, genoegen moeten nemen met 1 liter diesel per 16,9 kilometer (16,1 voor de Touring). Maar daarvoor moet je de beheersing van een Tibetaanse monnik hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30