Laatste Citroën met Hydractive-vering gebouwd
Ooit een prestigieuze veertechniek en unieke optie, maar vanaf nu alleen nog deel van Citroëns rijke historie. De productie van de C5 is beëindigd en daarmee neemt de Franse autobouwer ook afscheid van het ooit zo geroemde veersysteem.
De C5 was het enige model waarop de hydropneumatische vering nog verkrijgbaar was, in zijn laatste jaren zelfs alleen tegen meerprijs. Voor Citroën was het veersysteem een relatief dure techniek die bovendien voor de auto een aanzienlijke gewichtstoename betekende. Aangezien de consument steeds meer genoegen nam met stalen veren en het gewicht van de techniek een negatieve bijdrage leverde aan de CO2-uitstoot van de C5, koos Citroën ervoor om de Hydractive III-vering vaarwel te zeggen.
Allerlaatste C5
In Nederland staat nog één C5 met Hydractive III-vering. Dat model markeert niet alleen het einde van het roemruchte veersysteem op de Nederlandse markt, het is tevens de aller-, allerlaatste nieuwe C5 die in ons land te koop is.
C5 Aircross
Citroën geeft de C5 geen directe opvolger. Het merk komt met een model met een afwijkend karakter. Een eerste aanzet gaf de autobouwer op de Autosalon van Genève 2017, waar het merk de Aircross lanceerde. Op de autoshow in Shanghai komende maand zal van dat model de definitieve versie verschijnen. Citroën doopt het type zo goed als zeker C5 Aircross. De auto gaat in zowel China als in Europa in productie.
C3 Picasso
Naast de C5 nemen de Citroën-dealers ook afscheid van de C3 Picasso. Die compacte MPV wordt later dit jaar afgelost door een compleet nieuw model op basis van de Opel Crossland X. Vooruitlopend op die modelwissel is het bestaande model niet meer te bestellen. De importeur levert de vijfzits MPV nog wel uit voorraad.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!