Video’s: ‘doodgeboren’ Audi Sport Quattro Groep S debuteert
Wat een primeur tijdens een rally afgelopen weekend! Geen gloednieuw auto, maar één uit de jaren tachtig kwam voor het eerst ooit in actie: de Audi Sport Quattro voor Groep S.
Audi Sport Quattro
Groep S werd ooit bedacht als opvolger van Groep B, in de jaren tachtig – misschien wel het gevaarlijkste decennium voor de rallysport. Binnen de nieuwe homologatiecategorie zouden meer experimentele auto’s kunnen deelnemen. Toch werd gekozen voor Groep A: auto’s die veel nauwer verwant waren aan productiemodellen en dus ook veiliger.
Verschillende autofabrikanten hadden echter al een Groep S in ontwikkeling, waaronder Audi. De Audi Sport Quattro 002, zoals de auto in kwestie vaak wordt aangeduid, sleet zijn dagen daarop louter in het museum. Tot het Duitse merk de auto zowaar liet ‘debuteren’ tijdens het historische Eifel Rallye Festival afgelopen weekend.
Lancia Delta
Ook Lancia had al een Groep S-auto in ontwikkeling: de Delta ECV. Die kwam dus ook nooit aan deelname toe, maar werd wel veel eerder dan de Audi al voor de dag gehaald tijdens speciale evenementen. Zoals in de door fans zeer geliefde San Remo Rally Legend enkele jaren terug, bestuurd door levende legende Miki Biasion.
Toyota MR2
Na jaren van rallyrijden met Celica’s was Toyota zelfs bezig om de eerste generatie MR2 te prepareren voor de sport. Deze 222D vertoeft nu al jaren in de schatkamer van Toyota Motorsport GmbH in Keulen – waar Autovisie eens een kijkje in mocht nemen. Rijden doet de auto haast nooit. Voor het Goodwood Festival of Speed werd (logischerwijs) een uitzondering gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=wNSVmIU6h9o
Eifel Rallye Festival
Nog niet genoeg rallyauto’s gezien (en gehoord)? Geniet dan van deze andere beelden van het Eifel Rallye Festival, waarin grootheden zoals Walter Röhrl en Stig Blomqvist mechanische helden van toen de sporen geven.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Waarom bijna niemand de DS4 kocht | Sjoerds Weetjes 392
-
Elektrische Hyundai Ioniq 5 N leuker dan menig sportieve benzineauto
-
Skoda Superb 2024: betere deal dan de Volkswagen Passat?
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Hot hatch voor 5.000 euro: Suzuki Swift Sport vs. Fiat Panda 100HP
-
Is de krachtigste Maserati Grecale nog steeds de meest begeerlijke?
-
Uw Garage: Chris heeft een V6 van Alfa Romeo in zijn lelijke eend gebouwd
-
Deze straatlegale raceauto van KTM heeft een bizarre deur | Sjoerds Weetjes 391
-
De nieuwe Porsche Panamera is…. een Lowrider?
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk
-
Waarom de Mazda CX-9 hier niks te zoeken had | Sjoerds Weetjes 390