Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 31 jul 2016
Leestijd: 2 minuten

Konvooi Bugatti’s Chiron bezoekt snikheet Death Valley

Mocht Bugatti vooraf hebben gedacht een beetje anoniem met vier exemplaren van de Chiron door Death Valley te kunnen rijden, dan heeft het merk pech. De karavaan van de vier Chirons is door de Autovisie-lezer niet onopgemerkt gebleven. Verschillende abonnees kwamen de stoet van twaalf miljoen (!) euro tegen.

Bugatti Chiron - Hans Roelvink DSC_0446Death Valley staat bekend als testterrein van de heren autobouwers. In de snikhete woestijn worden de nog uit te brengen modellen getoetst op onder andere hun afwerking, kwaliteit, koeling en warmte-ontwikkeling. Ook de Bugatti’s ondergaan de uitvoerige testprocedures, te meer zowel koeling als warmte-afvoer van de W16-turbomotor essentieel is.

Performancelevel

Bugatti-topman Wolfgang Dürheimer zei eerder tegen Autovisie dat binnen het ontwikkelingsproces de grootste technische uitdaging feitelijk alles was. “De grootste uitdaging was om het performancelevel te vergroten en tegelijkertijd een auto te bouwen die heel makelijk is te rijden. Anders gezegd, een auto waarmee je dik 400 km/h kan rijden en ‘s avonds naar het theater kunt gaan. Je hoeft geen coureur te zijn om er in het stadsverkeer mee te rijden.”

BEKIJK DE VIDEO: BUGATTI CHIRON ONTWAAKT MET VEEL KABAAL

Bugatti Chiron Freddy Dijkman
Bugatti Chiron Freddy Dijkman

Thermodynamica

Maar als gevraagd wordt naar een speciale onderdeel, roept Dürheimer de thermodynamica. “De warmte die zich bij 1500 pk ontwikkelt moet op een gecontroleerde manier uit de auto en dat is iets waar we veel aandacht aan hebben moeten besteden. Als je naar de Chiron kijkt, is de achterzijde zo ontworpen dat er achter de auto een laagdrukgebied ontstaat, waardoor de warmte uit de auto wordt gezogen en de achterzijde niet als een afterburner zo heet wordt.”

Versus Veyron

Dürheimer zei bovendien dat de benadering van de Chiron ook anders was dan die van de Veyron. “De Veyron begon zijn leven als een sculpture, als een kunstwerk, dat vervolgens werd omgetoverd in een hypercar. Bij de ontwikkelingsstart van de Chiron was het doel om een high performancesportauto neer te zetten, die er volgens als een kunstobject uit zou zien.”

LEES OOK: DE DUURSTE BUGATTI CHIRON-OPTIES UIT DE FOLDER

320 Bugatti Veyron-klanten

Bugatti bouwt 500 exemplaren van de Chiron. Daarvan zijn er al meer dan 200 verkocht. Over een periode van 8 jaar -twee jaar korter dan die voor de Veyron- worden alle auto’s vervaardigd. Volgens Bugatti spreekt de Chiron veel nieuwe klanten aan. Van de tot op heden verkochte auto’s is slechts ongeveer de helft van de kopers een Bugatti-bezitter. De 450 stuks van de Veyron werden uiteindelijk door 320 personen gekocht. In augustus start productie. De eerste auto’s worden deze herfst afgeleverd.

Foto’s George Franssen, Freddy Dijkman en Hans Roelvink.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.