Hyundai i30 N laat van zich horen
Hyundai’s N sportafdeling draait overuren. Over exact een jaar moet het eerste model met het sportlabel, de Hyundai i30 N, verschijnen. Het merk laat nu alvast horen hoe de snelle hatchback gaat klinken.
Luid
Veel geplop en geknetter. Stil is de Hyundai i30 N zeker niet. Voor de aandrijving zorgt een 2,0 liter turbomotor, waarschijnlijk met een vermogen van meer dan 240 pk. In eerdere tests schopte het blok het al tot bijna 265 pk. De hot hatch van Hyundai moet niet alleen in een rechte lijn hard kunnen, hij moet ook heel behoorlijk gaan sturen. Oud-topman van BMW M, Albert Biermann, is verantwoordelijk voor de onderstelafstelling en de rijdynamiek van de auto. De i30 N mag dan gebaseerd zijn op de i30, onderhuids zullen de twee enorm gaan verschillen. Een andere versnellingsbak, andere ophanging, ander remsysteem en andere dempers moeten het een compleet andere auto maken.
LEES MEER: NIEUWE HYUNDAI I30 MOGELIJK ALS VIERDEURS COUPÉ
Niet de snelste
De Hyundai i30 N wordt niet de snelste hatchback in zijn segment, heeft Biermann eerder al aan Autovisie verteld. Volgens de topman gaat het niet zozeer om rondetijden, maar om rijplezier met de Hyundai i30 N. Dat zal ook gaan gelden voor de andere sportieve modellen van Hyundai, want na de i30 zullen er nog meerdere volgen. Biermann is ook verantwoordelijk voor de GT-modellen van Kia, die de komende jaren ook een stuk sportiever moeten worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
De elektrische Macan voelt (soms) tóch als een echte Porsche
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Deze Aston Martin DB12 Volante is de James Bond onder de cabrio’s
-
Te weinige ruimte in je CX-60? De grote Mazda CX-80 biedt uitkomst
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
Uw Garage: Eriks MG ZR 160 moet snel zijn, maar vooral opvallen
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Deze Milano wordt de moneymaker van Alfa Romeo
-
Eerste test met Porsche Taycan Turbo GT gaat niet zoals gepland