‘Over and out’ voor Aston Martin DB9
Het is gedaan met de Aston Martin DB9. Het laatste exemplaar staat in de fabriekshal te Gaydon, wachtend op transport naar de gelukkige en gefortuneerde koper. De finale-DB9 betekent het einde van een tijdperk, waarin Aston Martin zichzelf hervond.
De allerlaatste DB9 onderging eind vorige week zijn inspectiebeurt en nadat de auto door de eindcontrole was gekomen, werd voor de allerlaatste maal het beroemde plaquette onder de motorkap van de DB9 geplakt. De DB9 was sinds 2003 in nagenoeg ongewijzigde vorm in productie.
Coupé en Volante
Een carrière van dertien jaar is geen uitzondering binnen de Aston Martin-familie. Er zijn modellen langer geproduceerd, maar een enkele korter. De productielijn debuteerde als coupé. Later volgde een open variant, de Volante. Beide 2+2-modellen onderging eenmalig een tussentijdse opfrisser, al werd geregeld aan de 5,9 liter V12-motor gesleuteld. De Gran Turismo verscheen met 450 pk op de markt en verlaat het strijdtoneel met 547 pk uit de bekende V12.
‘Beide 2+2-modellen onderging eenmalig een tussentijdse opfrisser’
VH-architectuur
De DB9 markeert een belangrijk tijdperk binnen de Aston Martin-historie. Het was het eerste ‘seriemodel’ dat gebruik maakte van de zogeheten VH-architectuur, waarop alle navolgende producten werden ontwikkeld. De fabrikant kon met de aluminium basis eenvoudig wielbasis en spoorbreedte aanpassen, waardoor het al zijn modellen van dezelfde basis kon voorzien, inclusief de vierpersoons Rapide.
Technische achterstand
Mede dankzij de DB9 wist Aston Martin kortstondig uit de rode cijfers te komen. De fabrikant hield de auto echter te lang in ongewijzigde vorm in productie. De technische achterstand op de concurrentie zorgde ervoor dat de vraag afzwakte en de productie-aantallen sterk daalden.
Opvolger
De opvolger van de DB9 luistert naar de naam DB11 en is inmiddels in productie. De eerste auto’s gaan binnen afzienbare tijd de weg op. De auto is compleet nieuw, beschikt over een nieuwe technische basis en heeft een turbomotor in plaats van een atmosferische motor aan boord. Hoewel de DB11 zich alleen als coupé heeft laten zien, volgt er ook een Volante. De cabriolet met softtop debuteert in maart op de Autosalon van Genève 2017. Astin Martin heeft al dik 2000 exemplaren van de DB11 verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste