Hybride-aandrijflijn Lexus LC 500h moet meer beleving bieden
Lexus zet als op drie na grootste premiummerk ter wereld een hernieuwde aanval in op Audi, BMW en Mercedes. Belangrijk daarbij is de volgende evolutie van de hybride-aandrijflijn in de LC 500h, die veel rijbeleving moet bieden.
De keuze om in een sportieve coupé een aandrijflijn te laten debuteren die intrinsiek op zuinigheid is ontworpen, klinkt sommigen misschien wat vreemd in de oren, maar dat is het volgens Lexus Europe-baas Alain Uyttenhoven niet. Het nieuwe Multi Stage Hybrid-systeem is zeker nog zuinig, maar toch vooral ontwikkeld met meer rijbeleving in het achterhoofd. Simpel gezegd komt het erop neer dat Lexus achter de continu variabele transmissie (CVT) van de LC 500h een extra automatische versnellingsbak plaatst met vier verzetten. Dankzij de aansturende elektronica biedt het systeem daardoor in totaal tien trappen.
LEES OOK: LEXUS LC 500 KOMT OOK NAAR NEDERLAND
Daarmee claimt Lexus het grootste bezwaar tegen de hybridetechniek van Toyota weg te hebben genomen. Het nogal doodse karakter van de traploze transmissie, vooral bij gas loslaten en er weinig remmende werking van de motor is, en het fenomeen dat de verbrandingsmotor door de CVT-bak snel in toeren klimt zonder dat de auto daadwerkelijk in hoog tempo versnelt. “Multi Stage Hybrid zal een rijbeleving bieden die veel beter aansluit op wat de Europese smaak voor dit soort auto’s is”, aldus Uyttenhoven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste