Daimler-baas: ‘Elektrische auto moet minstens 500 km bereik hebben’
Elektrische auto’s worden pas echt bruikbaar als ze een actieradius van minimaal 500 km hebben. Dat heeft Daimler-directeur Dieter Zetsche gezegd op de Autosalon van Genève.
Zetsche benoemde echter dat actieradius alleen het grote publiek niet zal overhalen om massaal voor elektrische auto’s te kiezen. Volgens hem moet ook de kosten van batterijen drastisch naar beneden.
LEES OOK: ONDER DE HAMER – MERCEDES-BENZ STIRLING MOSS VAN 2,5 MILJOEN
Momenteel liggen die op ongeveer 155 euro per kilowattuur, becijferde Zetsche. Een prijs die volgens hem tussen de 100 en 120 euro per kilowattuur moet komen te liggen om elektrische auto’s concurrerend te maken.
Kijk hieronder voor het bereik van alle momenteel in Nederland leverbare elektrische auto’s (het zijn NEDC-cijfers en dus theoretisch):
- Tesla Model S 90D – 550 km
- Kia Soul EV – 212 km
- Renault Zoe – 210 km
- Nissan Leaf 30 kW – 200 km
- Volkswagen e-Golf – 190 km
- Mitsubishi i-MiEV – 160 km
- Volkswagen e-Up – 160 km
- BMW i3 – 150 km (zonder range extender)
- Citroën C-Zero – 150 km
Lees ook:
Ook interessant
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties
-
Nederland zit bij top 10 goedkoopste landen om auto te bezitten