Reportage: Corvette Z06 VS. Dodge Viper SRT
In het land waar wapenbezit een grondrecht is, schieten ze ook in de auto-industrie nog met zwaar kaliber. Het gaat hier om pk’s, dollars en miles per hour. Zoek dekking, het is tijd om het langstlopende conflict uit de Amerikaanse geschiedenis te beslechten.
‘The land of the free and the home of the brave’, zo luidt het refrein van de Star Spangled Banner en hier staan twee auto’s die bewijzen dat daar geen ‘syllabe’ van is gelogen. Waar anders heeft een autofabrikant (Dodge) nog de vrijheid om een 8,4 liter V10 te bouwen die per kilometer bijna een halve kilo CO2 op straat knikkert? Only in America! En óf je dapper moet zijn om achter het stuur van een 659 pk sterke Chevy LT4 V8 te kruipen en het gaspedaal te vloeren. Dit zijn de enfants terribles van de sportwagenwereld, die zich met hand en tand verzetten tegen een wereld om hen heen die rap verandert.
”De overblijfselen van E. Ferrari tollen waarschijnlijk even hard in hun graf als de turboschoepen van de 488 GTB”
De overblijfselen van E. Ferrari tollen waarschijnlijk even hard in hun graf als de turboschoepen van de 488 GTB en misschien is het maar goed dat Ferruccio Lamborghini niet meer leeft om mee te maken hoe de tiencilinder in een Huracán tegenwoordig afslaat tijdens het wachten voor een rood licht. Ondertussen staan hier twee giganten tegenover elkaar. In de Viper ligt de grootste productiemotor die er is en de Corvette heeft een 6,2 liter V8 met een Roots-type compressor die helemaal niets bijdraagt aan een lager verbruik, maar louter dienstdoet als blaasbalg om de V8 op te poken tot 619 Nm trekkracht. Bij stationair toerental, welteverstaan. Geef die Eaton R1740 TVS ruimte om tot 20.150 toeren per minuut op te spoelen en de Corvette Z06 laat de aarde met zijn 881 Nm draaimoment een klein beetje sneller draaien.
Meer lezen over de burgeroorlog tussen de Corvette en de Viper? Lees het complete artikel ‘Reportage: Corvette Z06 VS. Dodge Viper SRT’ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Waarom bijna niemand de DS4 kocht | Sjoerds Weetjes 392
-
Elektrische Hyundai Ioniq 5 N leuker dan menig sportieve benzineauto
-
Skoda Superb 2024: betere deal dan de Volkswagen Passat?
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Hot hatch voor 5.000 euro: Suzuki Swift Sport vs. Fiat Panda 100HP
-
Is de krachtigste Maserati Grecale nog steeds de meest begeerlijke?
-
Uw Garage: Chris heeft een V6 van Alfa Romeo in zijn lelijke eend gebouwd
-
Deze straatlegale raceauto van KTM heeft een bizarre deur | Sjoerds Weetjes 391
-
De nieuwe Porsche Panamera is…. een Lowrider?
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk