Autovisie
Autovisie Nieuws 14 nov 2015
Leestijd: 2 minuten

Autofotografie: De dynamiek van een rigshot

De titel van deze blog kon ook ‘Autofotografen ontmaskerd’ zijn, want na het lezen van dit verhaal ben je wellicht een illusie armer. We onthullen hoe je spectaculaire foto’s kan maken vanuit onmogelijke hoeken.

Een rig- of hengelconstructie is een buis die je met zuignappen op een auto fixeert. Ten opzichte van de camera beweegt de auto daardoor niet. Gaat deze vervolgens rijden (rollen is nog beter, want dat is stabieler) dan krijgt de achtergrond bewegingsonscherpte. Als je de camera instelt op een sluitertijd van vijf tot twintig seconden hoeft de auto zelfs maar één of twee meter vooruit te rollen voor een ontzettend dynamisch effect op de foto (die je maakt met een afstandsbediening). Het lijkt net alsof de auto op zeer hoge snelheid heeft gereden.

“Het laatste gereedschap uit de trukendoos is Adobe Photoshop”

Door de lange sluitertijd schijnt er een hoop licht op de lichtgevoelige sensor van je camera. Met je ISO op 50 en je diafragma helemaal dicht op F22 kom je er op een bewolkte dag of tijdens de schemering misschien net mee weg. De échte oplossing is een ND-filter, een soort zonnebril voor je camera die ervoor zorgt dat er minder licht binnen komt. Onmisbaar voor een correcte belichting. Het laatste gereedschap uit de trukendoos is Adobe Photoshop. Daarmee poetsen we de hengel en de reflectie van de hengel op de auto weer uit beeld.

Vanwege het hefboomprincipe is de lengte van de buis beperkt, wat betekent dat je er haast niet aan ontkomt een groothoeklens te gebruiken met de daarbij horende vertekening. Het grote voordeel van een rigshot is dat de auto niet hard hoeft te rijden, je de camera perfect kan positioneren en de ultieme compositie kunt maken.

“De meeste fotografen, inclusief ondergetekende, maken een eigen constructie op maat”

Rigconstructies zijn er in alle soorten en maten, van huisgemaakte systemen voor fotografen met een beperkt budget tot aan op het chassis vastgeschroefde armen van 20.000 euro. Op internet adverteren een aantal bedrijven met kant en klare systemen, maar toch maken de meeste fotografen, inclusief ondergetekende, een eigen constructie op maat. Er bestaat zelfs intelligente (en ontzettend prijzige) software die een rigshot simuleert. Dit vergt alleen een andere aanpak bij het maken van de foto’s.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.