Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 7 jul 2015
Leestijd: 4 minuten

Noble: “Op de koffie bij klanten is heel normaal”

De Britse sportwagenbouwer Noble is wat je noemt een extravangante autobouwer. De jaarproductie is heel beperkt en vooral aandacht voor de klant is heilig binnen het bedrijf. Managing director Peter Boutwood gaat ook regelmatig op de koffie bij Noble-klanten.

Tussen Noble en de klant bestaat volgens Boutwood een goede relatie. “Ze bellen vaak, komen langs of we gaan een hapje eten. We komen zelfs thuis op de koffie. Voor een klein bedrijf is dat misschien kostbaar, maar we kunnen het betalen.” Volgens Boutwood trekt Noble vooral klanten aan die iets willen dat niemand anders heeft. “Kopers zijn mensen die van autorijden houden en kunnen vaak ook heel goed rijden. Ze kopen geen badge, waar veel Ferrari- en Lamborghini-kopers een model voor aanschaffen.”

De meeste kopers weten Noble zelf te vinden. Vrijwel iedere klant komt naar Leicester voor een testrit. “Daar help ik ze persoonlijk. Echt ‘verkopen’ proberen we de M600 nooit, het is aan kopers om voor de auto te kiezen. Als we een M600 (video!) verkopen aan iemand die eigenlijk niet bij de auto past, rijdt hij of zij zichzelf na een paar weken dood of wordt de auto weer doorverkocht. Dat is niet de bedoeling. Alle M600-kopers hebben de auto nog steeds in bezit. Dat doet ons veel”, zegt Boutwood.

“Als we een M600 verkopen aan iemand die eigenlijk niet bij de auto past, rijdt hij of zij zichzelf na een paar weken dood of wordt de auto weer doorverkocht…”

De klant moet zich volgens Noble vooral op z’n gemak voelen en niet bang zijn om in de M600 te rijden. “Het analoge karakter schrikt mensen soms af, maar nadat ze gereden hebben is alles anders. ABS en ESP ontbreken, maar je hebt alles zelf in de hand en kunt het zo gek maken als je zelf wilt. De auto blijft je talenten prikkelen.” Als er een match is tussen de M600 en de klant kan het samenstellen beginnen. “Iedere M600 is bespoke. We hebben nog nooit twee dezelfde sportwagens gebouwd. Overigens wel twee witte, maar die hadden weer verschillende interieurkleuren”, meldt Boutwood.

Dat Noble zich de afgelopen jaren overeind heeft kunnen houden, komt vooral omdat ze normaal gebleven zijn. “Goed omgaan met geld als kleine speler is essentieel. En nog belangrijker: je moet een nichemarkt voor jezelf creëren. Als je geen gat in de markt kunt vullen, heb je een probleem en overleef je het niet.”

Doordat Noble slechts kleine aantallen produceert, zijn de winstmarges ook niet extreem hoog, al kunnen die volgens Boutwood veel hoger zijn. “Gezien de hoeveelheid werk is een prijs van 600.000 pond voor de M600 veel realistischer, maar we ze verkopen ze voor 250.000 pond exclusief belastingen. Het is een keuze die we maken, want zo wordt Noble rijden wel bereikbaarder. Maar het maakt het ook lastig om met het verdiende geld nieuwe modellen te ontwikkelen. Dat doen we dus niet, met uitzondering van de 600 Speedster.” Dit model heeft een afneembaar carbon targadak. Er is tot nu toe een prototype gebouwd, maar dat is een lege huls. De productie start eind dit jaar.

“Alle M600-kopers hebben de auto nog steeds in bezit. Dat doet ons veel”

Komen er echt compleet nieuwe modellen op een nieuw platform? Nee. “Ons principe is dat we de M600 hebben waar we hem hebben willen. Uiteraard voeren we technische aanpassingen door en hier en daar misschien wat uiterlijke wijzigingen, maar absoluut geen compleet nieuwe sportwagen. Als je een goede auto hebt, hoef je hem ook niet te veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar Morgan. Het beste voorbeeld van allemaal. Het is nergens voor nodig.”

Uiteraard kijkt Noble wel naar de toekomst. Met recente ontwikkelingen als de nieuwe flipperbak, de komst van de 600 Speedster en het realiseren van productieverhoging, kijken de Britten eveneens naar alternatieve aandrijflijnen in plaats van de Yamaha 4.4 V8 van nu. “Uit belastingoogpunt kunnen we in de toekomst een andere motor en transmissie optioneel aanbieden. In Azië hebben ze bijvoorbeeld hoge belastingstraffen voor een grotere motor. En ook in Nederland overigens. We kijken rond, maar hebben nog geen besluit genomen. Zeker geen Chevrolet-motor. Het moet een lichtgewicht krachtbron zijn. Audi heeft bijvoorbeeld kleinere V8’s heeft met twee turbo’s, die is interessant, maar voorlopig blijft de Yamaha met twee turbo’s. We hebben al die motoren opgekocht en hebben er nu ongeveer 80. We kunnen dus nog even vooruit.”

Over Noble

Noble is sinds augustus 2006 in handen van de Amerikaans Peter Dyson. Precies rond die tijd verliet Lee Noble het bedrijf. De M15 die destijds in ontwikkeling was, is nooit gebouwd, omdat de richting van de sportwagen onduidelijk was. Dyson stelde de Brit Peter Boutwood aan als managing director en begon aan de ontwikkeling van de M600: een supercar zoals die in de ogen van Dyson en Boutwood moet zijn. Analoog. Voor Peter Boutwood een moeilijke klus. In het verleden was hij actief in de modebranche. Hij voorzag onder meer Paul McCartney en Elton John van gepaste kleding, maar deed ook diverse ontwerpopdrachten, waaronder het tekenen van horloges, merchandising en livery van Formule 1-racers van Jordan. “Ik heb met de M600 iets anders proberen te doen met het fenomeen supercar. De auto is meer georiënteerd op autorijden en op subtiele looks, hoewel de auto niet ingetogen oogt. Het gaat puur om het rijden. Geen elektronica. Geen ABS, geen ESP. Gewoon eerlijk en ook een daily driver.” Bij Noble werken ongeveer vijftien mensen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.