Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Video 16 jun 2015
Leestijd: 2 minuten

Serieuze rijmachine: Rezvani Beast

Vele nieuwe merken beloven sportwagens te presenteren, maar komen uiteindelijk met een faillissementsaanvraag. Het kersverse Amerikaanse sportwagenmerk Rezvani Motors komt zijn beloftes wel na en presenteert nu de langverwachte productieversie van de Beast.

Rezvani Motors had één voordeel. De Beast is namelijk gebaseerd op een al bestaande en bewezen sportwagen: de Ariel Atom 3 uit Engeland. Waar de Atom 3 een hardcore straatracer is met vrijwel geen carrosseriepanelen, hebben de heren van Rezvani Motors de Beast voorzien van een stijlvolle gen stroomlijnde outfit gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. Opvallend daarbij zijn de gigantische front splitter en diffuser achter. Het interieur is even indrukwekkend. De autobouwer gebruikt hoogglans carbon panelen en plaatst stijlvolle kuipstoelen, ook weer gemaakt van koolstofvezel. Het koolstofvezel stuurwiel weegt slechts driehonderd gram.

“De Beast is  gebaseerd op een al bestaande en bewezen sportwagen: de Ariel Atom 3”

De Beast weegt slechts 748 kilogram en is daarmee aanzienlijk zwaarder dan de slechts 520 kilogram wegende Ariel Atom 3. Rezvani Motors weet die extra grammen te compenseren door het vermogen van de supercharged en turbogeblazen 2,4 liter viercilinder Honda Civic Type R-motor flink te verhogen naar 500 pk! De vierpitter wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Optioneel is een sequentiële zesbak met schakelflippers. De Beast kan in slechts 2,7 tellen naar 96 km/h sprinten en een topsnelheid van 265 km/h halen.

“We hebben geprobeerd om mensen weer te laten genieten van autorijden”, zegt oprichter en CEO Ferris Rezvani. “Door het zoveel mogelijk beperken van elektrische ingrepen proberen we de bestuurder alles van de auto te laten voelen.”

Goedkoop is de Beast niet, want Rezvani Motors vraagt 165.000 dollar. Daarmee is de tweezitter uiteindelijk flink duurder geworden dan de eerder beloofde vanafprijs van 124.900 dollar. Het bouwen van één exemplaar neemt acht tot twaalf weken in beslag. De orderboeken zijn per direct geopend. De eerste orders waren volgens Rezvani Motors nog voor de officiële verkoopstart binnen. De fabrikant belooft dat de eerste klanten al deze maand kunnen rijden. Wie de Beast in het echt wil bekijken, in de showroom in het Amerikaanse Costa Mesa in Californië staat een demo.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.