Vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse trapt af in Shanghai
De uiterlijke verschillen mogen dan beperkt zijn, onderhuids is de Mercedes-Benz S-Klasse grondig onder handen genomen. De nieuwe reeks zes-in-lijn-motoren debuteert in het topmodel van Mercedes. Vandaag debuteert de S-Klasse in Shanghai.
Zes-in-lijn
Mercedes-Benz stapt af van de bekende 3,0 liter V6 dieselmotor en levert de vernieuwde S-Klasse met twee gloednieuwe zes-in-lijn diesels. De motor is ook meteen de sterkste dieselmotor die Mercedes-Benz ooit heeft gebouwd. Hij komt er namelijk in twee smaken: met 286 pk en 600 Nm en met 340 pk en 700 Nm. Voor je beeld, de 4,0 liter V8 dieselmotor uit de S 450 CDI van een aantal jaren geleden schopte het tot 320 pk en 720 Nm. Nu haalt het merk die cijfers uit een veel efficiëntere zes-in-lijn.
CO2
Efficiëntie speelt sowieso een grote rol bij de vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse. Niet alleen zwaaide de zescilinder dieselmotor af, de 4,7 liter V8 uit de S500 deed hetzelfde. Die motor maakte plaats voor de 4,0 liter V8 die we inmiddels goed kennen uit verschillende modellen van AMG. De reden daarvoor is gemakkelijk: in China hoeft er zo een veel lager bedrag aan belasting te worden betaald. De belasting gaat daar namelijk op motorinhoud en die is veel hoger voor motoren met een inhoud boven de 4,0 liter. Voor de rest van de wereld is het ook geen straf. In plaats van 456 pk en 700 Nm levert de motor nu 469 pk en 700 Nm, terwijl het verbruik – op papier – daalt.
Mercedes-AMG
Dezelfde 4,0 liter V8 vinden we ook voorin de Mercedes-AMG S 63. We wisten al dat hij – op de driftmodus na – de aandrijflijn van de E 63 S zou krijgen, dus met vierwielaandrijving en de negentrapsautomaat. Ook heeft hij 612 pk en 900 Nm. Hij wordt er ook nog sneller van: de S 63 AMG sprint nu in 3,5 tellen naar de 100 km/h. Wil je nog meer vermogen, maar minder snel naar de 100 km/h, dan kun je ook kiezen voor de achterwielaangedreven S 65. De 6,0 liter V12 levert 630 pk en 1000 Nm en daarmee gaat de 2175 kg zware sedan (180 kg meer dan de S 63) in 4,3 seconden naar de 100 km/h.
Upgrade
Goed, terug naar de vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse. Eigenlijk is alles nog verder fijngeslepen, zo kun je alle veranderingen het beste samenvatten. De assistentiesystemen zijn allemaal verbeterd en de S-Klasse kan nu nog beter semi-autonoom rijden. Het infotainmentsysteem oogt weer fraaier en de LED-koplampen zijn met grootlicht nog een stuk feller geworden. Zelfs het Burmester High End-audiosysteem heeft er weer drie speakers bijgekregen.
Vijf motoren
Bij de verkoopstart in juli is de vernieuwde S-Klasse leverbaar met vijf motoren, waarvan het merendeel gekoppeld is aan een vierwielaandrijvingsysteem.De S 350 d 4Matic vormt voorlopig de instapversie, met 286 pk en 600 Nm. Daarna volgt de S 400 d 4Matic met 340 pk en 700 Nm. Wil je een benzineversie, dan kun je kiezen uit de S 560 4Matic met 469 pk en 700 Nm, de Mercedes-AMG S 63 4Matic met 612 pk en 900 Nm en de S 65 met 630 pk en 1000 Nm. Lichtere benzineversies volgen zullen de nieuwe zes-in-lijn benzinemotoren van Mercedes-Benz gaan krijgen. Ook volgt er een plug-in hybride die zo’n 50 kilometer op stroom kan rijden.
Mercedes-Benz S-Klasse
Mercedes-AMG S-Klasse
Mercedes-Maybach S-Klasse
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!